Postnord ökar vinsten rejält: "Coronaeffekt"

Mitt i krisen går Postnord som tåget. Företaget redovisar ett rörelseresultat på 747 miljoner kronor för tredje kvartalet. Det är en rejäl förbättring jämfört med samma period förra året då vinsten blev 57 miljoner kronor.

Enligt vd:n Annemarie Gardshol beror vinstlyftet dels på att förbättringsprogrammen fortsätter att leverera väl – men också på hur pandemin förändrat människors beteenden med mer e-handel och hemleveranser.

Det här är helt klart en effekt av corona som har slagit igenom på e-handeln, och som en av Nordens största aktörer på just paket så är det klart att det har gynnat vår verksamhet, säger hon.

Innebär utmaningar

Jämfört med tredje kvartalet 2019 ökade paketvolymerna med tio procent. Totalt hanterades 46 miljoner paket under kvartalet, varav en allt större del hemleveranser. Sammantaget har det gjort att Postnord i dag befinner sig på nivåer de hade räknat med att nå först om ett par år.

Tittar man på omsättningsökningen på vår logistikaffär så skulle jag säga att den är till majoriteten driven av just hemleveranser. Jämför man volymer av hemleveranser med tredje kvartalet föregående år så har de vuxit 60 procent, säger hon.

Den kraftigt ökade mängden paket har dock även inneburit en del utmaningar. Paketkvaliteten, det vill säga antalet paket som levererades i tid, låg på 96 procent under kvartalet. Postnords eget mål ligger på 97 procent.

TT: Är du missnöjd med att ni inte nådde målet?

Om man inte når sitt mål så är man väl aldrig riktigt nöjd, men det är viktigt att betona att vi har jobbat under en lång period med att få upp vår paketkvalitet och det har ökat igen från andra kvartalet, då det låg på 95 procent, säger Annemarie Gardshol.

Färre brev skickas

När nu nätshoppingens årliga guldålder i form av Black Friday och julhandeln närmar sig väntas paketvågen växa ytterligare. Det innebär hektiska dagar för Postnord – och frågan är hur det påverkar kvaliteten?

I år är det svårare än någonsin att göra prognoser, men Annemarie Gardshol berättar att företaget gör allt för att "dra på så mycket kapacitet som bara finns att tillgå".

Klarar vi 96 procent under peaken så tror jag att våra kunder och majoriteten av våra mottagare kommer att kunna känna sig tillfreds. Jag tror också att många har förståelse för att det kanske tar lite längre tid att få sina paket just nu, säger hon.

Samtidigt blir brevverksamheten en allt mindre del av verksamheten. Under det tredje kvartalet skickades det tio procent färre brev – en siffra som dock är relativt låg jämfört med tidigare kvartal, enligt Annemarie Gardshol.

Det är den här resan vi har varit på under många års tid. Vi försöker säkerställa att vi taktar med den nedgången men samtidigt säkerställer att vi har en god brevservice för de som är beroende av den, säger hon.