KI: Detaljhandeln föll tillbaka i november

Konjunkturinstitutets barometerindikator steg till 97,5 i november, upp från 96,0 i oktober.

Draghjälp kommer från tillverkningsindustrin, medan detaljhandeln bromsar in i den andra smittvågen.

"Framför allt är det industriföretagens omdömen om färdigvarulagren som förklarar uppgången. Men även förväntningarna på kommande produktion samt synen på orderstockarna i nuläget bidrar till uppgången", skriver KI.

Konfidensindikatorn för bygg och anläggning steg med 1,7 enheter, medan detaljhandelns indikator sjönk 7,6 enheter.

Hushållens konfidensindikator föll med 0,9 enheter till 88,3.

"Nedgången förklaras av att förväntningarna på såväl den egna ekonomin som för Sverige som helhet blivit mer negativa", skriver KI.

Synen på den svenska ekonomin, som mäts i makroindex, blir dystrare. Samtidigt ljusnar hushållens syn på den egna ekonomin något jämfört med oktober.