Batterifabrik tros generera 10 000 jobb

Simon Rehnström/SvD/TT: Northvolts vd Peter Carlsson i bolagets fabrik i Västerås. Nu har Northvolt fått utökat miljötillstånd för utbyggnaden i Skellefteå. Arkivbild.

Beskedet innebär att bolaget nu har möjlighet att bygga batterifabriken Northvolt Ett enligt fullständig plan, säger kommunikationschefen Jesper Wigardt. Målet är att producera 40 gigawattimmars batterikapacitet per år.

Om man vill sätta det i förhållande till någonting så kan man säga att det motsvarar en försörjning av uppemot 800 000 elbilar per år.

Domen ger bolaget tillstånd att tillverka dubbelt så många litiumjonbatterier och mer än tre gånger så mycket metalloxider, jämfört med en tidigare dom.

Utöver det ges även tillstånd att bygga en fabrik för återvinning. Enligt ett pressmeddelande från domstolen har samtliga motparter och remissinstanser ställt sig positiva till Northvolts ansökan om miljötillstånd. Ett centralt steg, säger Wigardt.

Återvinningsfabriken kan liknas vid att ha en gruva i sin trädgård.

Produktionen startar i år

Den storskaliga produktionen startar redan i slutet av året med 16 gigawattimmars batterikapacitet. Därefter följer en gradvis uppskalning.

Med dagens dom kan vi gå vidare och planera expansionen från 16 till 40 gigawattimmar.

Den fullständiga fabriken kommer att ta upp en yta av 500 000 kvadratmeter och förväntas generera totalt 10 000 arbetstillfällen.

Det är ett gigantiskt område. Jag tror att vi kan förvänta oss en fortsatt bygg-/etableringsplats i ungefär fem år till.

Upp till bevis

Samarbetet med kommunen har fungerat bra, enligt Wigardt.

Mycket ska till för att det här ska fungera. Allt från infrastrukturen runt omkring till utbildningssatsningar och bostäder. Hittills har det fungerat bra, men det är upp till bevis hur det fungerar de kommande åren.

I september förra året tog Northvolt in motsvarande 5,4 miljarder kronor i en riktad emission. Bland investerarna syntes affärskvinnan Christina Stenbeck, Spotifygrundaren Daniel Ek och fordonstillverkarna Scania och Volkswagen.

Alla förutsättningar finns på plats. Nu är det upp till oss att bygga fabriken och starta produktionen.