Företag satsar på nya varumärken i krisen

Nästan 8 700 ansökningar om varumärkesskydd skickades i fjol in till Patent- och registreringsverket (PRV). Det var en ökning med 460 ansökningar eller nästan sex procent.

Ökningen skulle kunna hänga ihop med att företagarna i pandemin haft mer tid eller tvingats fundera kring lösningar på krisen, gissar avdelningschef Patrik Rönnkvist på PRV. Alternativt har många nya produkter hamnat i rampljuset.

Det är positivt att företagarna har fortsatt att jobba med sina företag, att de har haft tid se över sina företag under den här perioden. Företagarna har fokuserat på framtid och utveckling, säger Patrik Rönnkvist.

Att det var rekordmånga nya företag som startade i fjol spelar förstås också in, enligt Patrik Rönnkvist. Det är små och medelstora företag som står för merparten av ansökningarna.

Att skydda sitt varumärke på en ny produkt är viktigt för en företagare. Det är ofta varumärket, när och om det blir känt, som utgör själva värdet på företaget.

Enligt Rönnkvist har förmodligen en ökad kunskap, där PRV jobbat med att nå ut bättre med information, bidragit till vändningen efter en trendmässig nedgång sedan 2016/2017. Snabbare handläggning hos myndigheten är en annan faktor till siffrorna, tror han.