Ledarskap för hantverkare – därför ska du jobba med kulturen

Hantverksbolaget Dryft växer med tio nya medarbetare på den privata marknaden. Varje månad! Ledarskapet är en del av framgångsreceptet, men också digitalisering, om man får tro medgrundaren Daniel Lindgren. 

Knegare är vanligt folk, säger Daniel Lindgren. Folk som vill ha uppskattning, respekt och känna sig delaktiga när de går till jobbet.

– Vi är inte Leffe, 63, med baksnus och Gällivarehäng och som pissar utanför ringen när vi renoverar hemma hos folk.

Själv har han målat på byggen i arton år. Under det digitala eventet Bygg[R]evolution som anordnades av Bygglet i mars 2021 pratade Daniel om hur Dryft vill förändra branschen inifrån, bland annat genom ett mer inkluderande ledarskap. Här kan du se samtalet i efterhand!

Dryft-grundaren: Därför behövs ett mjukare ledarskap i byggbranschen

Gladare medarbetare som gör det där lilla extra

– Många hantverkare säger att man ska jobba på små bolag, för när man är fem–tio stycken får du den uppskattning du behöver. Men blir man trettio eller femtio stycken behöver arbetsgivaren jobba strukturellt med de mjuka värdena, annars känner man lätt att ingen ser en eller hör en. Man bara går till jobbet, får sin lön och går hem.

I ett sånt företag blir det svårt att jobba med kundfokus. Dina anställda kommer aldrig att sträcka på sig och ge den där extra kundupplevelsen.

Proffsiga ledare ett måste – om ni vill skala upp

– När hantverkare ska definiera vad en bra arbetsgivare är återkommer man alltid till två saker, som jag själv skriver under på: Att lönen kommer i tid och att man inte blir uppsagd när det är dåliga tider.

Byggbranschen måste professionalisera hur vi bygger bolag. Inse att det är en organisation du bygger! När man anställer någon tar man på sig ett ansvar.

Arbetsbrist på grund att chefen inte har koll på sin kundanskaffning är en väldigt vanlig grej – inse att din oförmåga att dra in nya projekt drabbar andra. För att lyckas skala upp på privatmarknaden måste du vässa ditt erbjudande mot kunder, men också mot medarbetarna. Och för att lyckas med det krävs det ett digitalt projektverktyg. På så sätt får både medarbetare och kunder stenkoll på projektet och vet vad som gäller.

Lättare att rekrytera

– När dagens kids kliver ur gymnasiet och tittar på arbetsmarknaden framstår bygg som en bransch där folk sitter i en skitig byggbod och snackar skit om frugan. För att fixa kompetensförsörjningen måste vi hjälpas åt att göra byggbranschen attraktiv. Och det handlar mycket om att bryta de befintliga kulturerna och strukturerna. Vi försöker på Dryft, men vi gör det tillsammans!

Se hela samtalet med Daniel Lindgren från Dryft här!

Digtialisering bidrar till bättre företagskultur

Bygglets filosofi är att det inte ska vara ett projekt att driva projekt. Idag har vi närmare 3000 kunder verksamma inom byggservice, mark och anläggning, vvs och installationer, måleri m.m och Dryft är en av dem. Med Bygglet har de fått stenkoll på sina projekt och missförstånden i organisationen blir mycket färre genom att samla alla delar av företaget på ett enda ställe. På så sätt bidrar Bygglet också till gladare medarbetare, kunder och en härlig arbetskultur. Översikten (en av våra mest uppskattade funktioner) uppdateras dessutom i realtid så att du hela tiden kan följa hur det går för företaget. Läs mer på www.bygglet.com

 

bild