Nobbades deltid – gick i pension tidigt

Susanne Hagman har jobbat med tunga och svåra brottsfall under sina 42 år som polis. Först som ordningspolis i Stockholm och Ludvika, och under många år som utredare av bland annat brott mot barn, brott i nära relationer och andra komplicerade fall. När hon skulle fylla 61 kände hon att hon skulle vilja gå ned på deltid.

Jag var inte mätt på jobbet, men med ålderns rätt kändes det tungt med heltid. Jag vill göra annat i livet också, när orken inte är densamma längre.

Hon ansökte om delpension, men blev nekad. Hon jobbade på med utredningarna på heltid, men året efter, våren 2020, ansökte hon om deltid igen. Då skulle hon fylla 62.

Jag blev nekad båda gångerna. Då tänkte jag "nu räcker det".

Hon sade upp sig och tog ut sin pension som 62-åring.

Jag hade velat fortsätta. Det är svårt att gå i pension, det är mycket som hänger ihop med rollen som polis. Man känner att man kan hjälpa folk, och att vi gör bra saker.

Vägrar bli bitter

Hon hade gärna kunnat stanna några år till på deltid, förklarar hon. I stället tappade Polismyndigheten en erfaren utredare helt.

Myndigheten löser polisbristen genom att ta in civila utredare. De är också bra, men den erfarenhet och kunskap som man får i polisyrket i yttre tjänst kan man inte läsa in eller utbilda sig till.

Hon vägrar att bli bitter, förklarar hon, men tycker att det är synd att myndigheten har en sådan hållning. Hon vet att fler än hon nekades då hon ansökte.

Jag har det väldigt bra nu, det var rätt beslut för mig, säger Susanne Hagman.

Lena Nitz, ordförande i Polisförbundet, känner igen Susanne Hagmans historia.

Jag har inga siffror, men jag hör att det förekommer. Det är ett tufft yrke, både fysiskt och psykiskt.

Tung ryggsäck tröttar

Många kan känna sig trötta rent mentalt, förklarar hon.

Jag brukar säga att "ryggsäcken blir för tung", säger Lena Nitz.

Polisförbundet och arbetsgivaren är överens om att önskemål om deltid inför pensionen ska tillmötesgås, men det finns ingen rätt att arbeta deltid för äldre, och hon får ofta höra om poliser som nekats som Susanne Hagman.

Polisen, med nästan 34 000 anställda och bland de största statliga arbetsgivarna, har en rätt njugg hållning till deltidsarbete, tycker hon. Den som väl fått jobba deltid före 65-årsdagen måste exempelvis gå upp på heltid igen om hen ska jobba kvar efter 65 år.

Jag tycker att det är mossigt. Det är ett systemfel som måste ses över från grunden.

Vi behöver varenda polis, särskilt nu när vi är för få. Varje polis som lämnar i förtid är en förlust för den brottsbekämpande kapaciteten. Vi förlorar i erfarenhet och skicklighet, säger Lena Nitz.

TT har sökt Polismyndigheten, som inte vill ställa upp på någon intervju. På mejl svarar dock presstjänsten att 405 medarbetare ansökte om deltid för pension i fjol, och att 178 av dessa, 44 procent, beviljades deltid.

Enligt Polismyndigheten är deltiden förknippad med en kostnad för myndigheten.

Heltidstvång efter 65

Avtal om delpension är enligt myndigheten reglerade i det centrala avtalet med facket, och där står att gränsen för delpensionen är månaden före 65-årsdagen, enligt myndighetens presstjänst. Den som vill jobba längre än så måste gå upp på heltid igen.

Men vi förväntas jobba allt längre, kanske upp mot 70-årsåldern. Åldern för tidigast uttag för den allmänna pensionen har höjts från 61 till 62 år för dem som är födda 1959 och 1960. Nu på försommaren klubbade riksdagen en ny riktålder på 67 år, som innebär att grundskyddet i pensionssystemet kan tas ut först då.

Som det är nu finns ingen laglig möjlighet för äldre att gå ned på deltid inför pensionen. Det är inte heller något som regeringen jobbar med, enligt presstjänsten på Arbetsmarknadsdepartementet.

Fackförbundet TCO tycker dock att det ska finnas en sådan möjlighet, som ett sätt att trappa ned inför pensionen, enligt Lena Orpana, utredare på TCO.

Höjda pensionsåldrar förutsätter flexibilitet, säger hon

För LO:s del är deltidsfrågan viktig, men för deras medlemmar handlar det i första hand om möjligheten att få sjukersättning eller någon slags säkerhetsventil för alla dem med tunga jobb, som är utslitna redan långt innan det blir aktuellt med pension förklarar Susanna Gideonsson, ordförande i LO. Möjligheter att få trappa ned på deltid inför pensionen ligger inte högst på dagordningen för LO.