Vinst för Spotify – vill få fler kreatörer

Vi är fortfarande i ett tidigt skede med att flytta linjärradio till poddformatet vilket visar på att vi har stora utvecklingsmöjligheter framöver, säger Spotifys vd Daniel Ek.

Daniel Ek säger att han är besviken över att de inte nådde fler aktiva användare under första halvåret 2021, men han ser framför sig att målet på en miljard användare är möjligt med engagerande innehåll.

Ett led på vägen att nå detta antal är att knyta till sig kreatörer – vare sig det är etablerade podcasts eller människor med stor följarskara på andra plattformar som startar nya podcasts.

Vi har nu åtta miljoner kreatörer men vi vill nå 50 miljoner kreatörer. Det handlar om att få alla de 50 miljoner kreatörernas följare och göra dem till trogna fans till oss.

Antalet aktiva användare på månadsbasis uppgick till 365 miljoner vid andra kvartalets slut, en ökning med 22 procent från året innan.

Antalet premiumanvändare, som står för merparten av Spotifys intäkter, ökade med 20 procent jämfört med för ett år sedan till 165 miljoner.

Nya marknader

Spotify har försökt öka sin närvaro på flera marknader den senaste tiden.

I Indien, Brasilien och Sydostasien nådde inte antalet nya användare förväntningarna. En av de största förklaringarna är pandemin, säger Daniel Ek.

Eftersom Spotify är en lyssningstjänst går det bättre för dem när människor är på väg någonstans (och inte tittar på skärm hemma), vilket gör att nedstängningar under pandemin påverkar företaget negativt.

På det stora hela redovisar dock Spotify en vinst efter omkostnader andra kvartalet på 12 miljoner euro, motsvarande 129 miljoner kronor under andra kvartalet.

Annonsmarknaden

Den största delen av Spotifys inkomster har kommit från månadsprenumerationerna – något som kan tas över allt mer av annonsintäkter.

Jag kan själv erkänna att jag var sen in på annonstänket, men det har blivit omöjligt att ignorera. Det är nu vår näst största inkomstkälla, säger Ek.

Han lyfter att annonsintäkterna har ökar 110 procent på ett år. Sett endast till podcast-sidan har annonsintäkterna växt 627 procent på ett år.

Det enda som hindrar oss från att växa ännu mer är vårt inventarium och vi arbetar nu på att få in fler produktioner. Jag kan konstatera att perioden då annonsintäkter bara stod för tio procent av våra intäkter är över.

Sänker prognos för användarantal

Intäkterna under andra kvartalet steg till 2,33 miljarder euro, motsvarande runt 23 miljarder kronor, från 1,89 miljarder euro ett år tidigare. Det var något bättre än väntat. Analytiker hade räknat med intäkter på totalt 2,29 miljarder euro, enligt en sammanställning av data från Refinitiv.

Bolaget skruvar ner sin prognos gällande det totala antalet användare för helåret. Nu räknar Spotify med att nå mellan 400 och 407 miljoner aktiva användare på månadsbasis. Tidigare prognos var mellan 402 och 422 miljoner användare. För premiumanvändarna höjer bolaget i stället prognosen något och räknar nu med mellan 177 och 181 miljoner premiumanvändare vid årets slut.

Spotifys aktie sjunker 2 procent i förhandeln på New York-börsen efter rapporten.

Rättad: I en tidigare version uppgavs fel intäktsbelopp.