Handeln blir digital – nya krav på personalen

Fredrik Sandberg/TT: Personal bakom kassan kan komma att bli mer sällsynt när vi är ute och handlar. Arkivbild.

Senast gick Systembolaget ut med att man kommer att testa på självutcheckning i två butiker, i Stockholm och i Örebro. Som skäl anges att bolaget vill möta nya kundbeteenden och frigöra tid för personalen att ge kunder rådgivning.

Legitimationskontrollen kommer att ske när kunderna går in i självskanningsdelen av butiken. Personalen kommer också att göra manuella kontroller.

Många företag inom detaljhandeln erbjuder i dag lösningar där kunderna kan skanna sina varor och betala på egen hand. En aktör som har gått hela vägen när det gäller det obemannade konceptet är den svenska livsmedelskedjan Lifvs, den största kedjan med obemannade butiker i Europa i dag.

Mindre orter

Tanken med kedjan var butiker som kan drivas utan personal på mindre orter där den tidigare lokala livsmedelsbutiken tvingats stänga. Kunderna handlar genom att skanna sina varor och betala med sin telefon.

De anställda cirkulerar mellan olika butiker i närområdet. Tack vare tekniken kan personalen se vad som behövs för stunden och behöver därmed inte vara bunden till en och samma butik.

Enligt en av grundarna, Daniel Lundh, kommer obemannade butiker att bli vanligare i framtiden.

Vår plattform är inte endast ämnad för att sälja mat utan kan sälja skor och blommor också. Där ser vi ett intresse, för även om det finns personal i butiken behöver de inte stå bakom en kassa utan kan vara på golvet i stället. Så kommer det att bli i alla butiker i framtiden.

Enligt Daniel Lundh blir det mer kostnadseffektivt för företagen när man inte behöver ha lika mycket personal eller kan driva den helt obemannat.

Branschen är under förändring och det märker vi. Det här är ett sätt att få butiker att leva kvar, säger han.

"Inte dragit ned på personal"

De större livsmedelskedjorna har haft självskanning i drygt tjugo år och självutcheckningskassor i ungefär tio år, och matjättarna märker en större efterfrågan på digitala lösningar. Både Ica och Coop testar helt obemannade butiker nu på flera orter.

Personalstyrkan ligger på samma nivå som innan de blev mer digitala, enligt båda butikerna.

Vi har inte dragit ned på någon personal eller bemanning. Vi ser det här som ett sätt för medarbetarna att komma ut ur kassaområdet och i stället möta kunderna ute i butiken, säger Stina Thorgerzon, chef för erbjudande och format på Coop.

Även Ica uppger att antalet anställda inte minskat på grund av de digitala lösningarna.

I vissa butiker har personalen haft möjlighet att utföra andra uppgifter, men de behövs för att de digitala lösningarna ska fungera. Vi har också ålderskontroller på varor och avstämningar och då måste personal finnas i närheten så att de snabbt kan hjälpa kunden, säger Henrik Wahlsten, checkoutansvarig på Ica.

Facket: Inte antingen eller

Daniel Söderberg Talebi, ombudsman på fackförbundet Handels, ser positivt på den digitala utvecklingen. Men han konstaterar samtidigt att den medför stora utmaningar.

Nu krävs det ännu mer kompetens för de som jobbar i handeln, när man behöver ha kunskap och förståelse och samtidigt kunna stötta och hjälpa kunder via många olika kanaler, digitala och fysiska. Därför blir det viktigt med kompetensutveckling och utbildning.

Söderberg Talebi menar att även om kunden skannar sina varor själv så är det personliga mötet fortfarande viktigt – och något som man kan konkurrera med.

Det är inte antingen eller, inte e-handel eller butik, inte digital kanal eller fysisk kanal. Företagen inom handel satsar på att det här ska vävas samman. Då är personalen och det fysiska väldigt viktigt där. Självskanning och de digitala bitarna kräver också personal, säger han.