Lyxmärket tar farväl av bensinmotorn

Laurent Cipriani AP/TT: Lamborghini, med vd Stephan Winkelmann, på väg att överge förbränningsmotorn. Arkivbild

Stegvis ska Lamborghini, som ingår i Volkswagenkoncernen, nu börja ställa om, enligt Stephan Winkelmann.

Bolagets storsäljare – Aventador, Huracan och Urus SUV – ska redan nästa år få sina första plug-in-varianter. Och till 2024 är siktet inställt på att hela modellutbudet ska vara laddbart, även om det dröjer några år till efter det för den första helt batteridrivna modellen är färdigutvecklad. Det ska bli en fyradörrarsbil för vardagsbruk.

Bolaget har sammanlagt satt av 1,5 miljarder euro för att ställa om produktionen till hybridmodeller – där man får draghjälp från Volkswagens jätteinvesteringar i ny fordonsteknik.

Enligt Winkelmann har Lamborghini redan sålt hela årets produktion 2022 efter att levererat rekordvolymer i fjol.

2022 har börjat väldigt bra, säger han.

Ett bokslut för 2021 väntas i mars, där vinstmarginalen väntas ligga nära 20 procent.

Vinsten borde hamna på en nivå som överraskar alla – på ett positivt sätt, säger Winkelmann.