Konsultföretaget WSP har fått i uppdrag att genomföra en förundersökning om trängselavgifter kan påverka trafiksituationen i vietnamesiska Ho Chi Minh City.
De senaste årens starka ekonomiska tillväxt i Vietnam har lett till en kraftig trafikökning i Ho Chi Minh City. Genomsnittshastigheten i trafiken har sjunkit till omkring 10 km/timme vilket leder till stora trafikproblem i staden. Sjuttio procent av resorna sker fortfarande med motorcykel, men bilinnehavet ökar med cirka tio procent per år.
Effekten förvärras dessutom av att trafikanterna i Ho Chi Minh City sitter trångt på sina motorcyklar, 1,5 person per MC, men relativt glest i sina bilar, cirka 2 personer per bil. Det innebär att varje bilist tar minst fyra gånger så stor plats i trafiksystemet som en motorcyklist.
WSP Analys & Strategi har analyserat om trängselavgifter kan bidra till att bryta den negativa trenden när det gäller trängsel, miljö och trafiksäkerhet i staden. WSP har under våren 2010 designat och utvärderat olika tänkbara avgiftssystem. Syftet är att minska trängseln och samtidigt generera intäkter för investeringar i infrastrukturen. Avgiftssystemet ska gälla för bilar, men intäkterna ska framförallt användas för att skapa en bättre kollektivtrafik för dem som använder motorcyklar. Förhoppningen är att systemet ska starta i januari 2012.
– Det är roligt att vi får det här uppdraget, säger Dirk van Amelsfort, uppdragsledare hos WSP. Det gör WSP till ett ledande företag på det här specifika området. De är få som idag har erfarenhet av arbeten med trafikrelaterade avgiftssystem i såväl Stockholm som London och nu Ho Chi Minh City.
Stadens högsta beslutande organ, folkkommittén, beslutar senare i sommar om man ska gå vidare med införandet av ett system för trängselavgifter.