Posten Norden har tecknat ramavtal med ICA, Coop och Axfood om att utöka samarbetet om postombudsverksamheten. De nya avtalen löper över fem år.
I Sverige har Posten 1 600 postombud där kunderna kan lämna och hämta paket, köpa frimärken och uträtta andra postärenden. Förutom ramavtal med ICA, Coop och Axfood har Posten också individuella avtal med fristående handlare. Från 2011 kommer omkring 75 procent av ombuden att tillhöra de tre stora kedjorna med samarbeten baserade på de nu tecknade ramavtalen som gäller från 1 januari 2011.
– Vi är mycket nöjda med att kunna utöka samarbetet med de tre dagligvarukedjorna i Sverige. De har en hög servicenivå med butiker som ofta utgör naven i sina respektive lokalsamhällen. Posten ska finnas där flertalet av våra kunder finns, säger Andreas Falkenmark, chef för Meddelande Sverige i Posten Norden.
Posten svarar för all utrustning och anpassning hos de handlare man samarbetar med.
- Vi vill ha långsiktiga samarbeten och ställer krav på faktorer som öppettider, tillgänglighet, kvalitet och säkerhet. Dessutom är det viktigt att det finns utrymme för att hantera de paketvolymer som den växande e-handeln genererar, säger Andreas Falkenmark.