Telia anser att bredbandskonkurrenten Svensk Infrastruktur bryter mot god marknadsföringssed och anmäler bolaget till Marknadsdomstolen. Bland annat anser Telia att Svensk Infrastruktur i sin marknadsföring visar på grovt felaktiga priser.
Telia menar att företaget Svensk Infrastruktur på flera punkter bryter mot god marknadsföringssed och gällande lagstiftning. Bland annat använder företaget uträkningar av ROT-avdrag i marknadsföringen som enligt Telia riskerar att ge kunderna en grovt felaktig bild av det slutliga priset. Belopp på mellan 8 000 och 12 000 kronor i ROT-avdrag nämns i informationsmaterialet när Telias beräkningar landar på runt 1 000 kronor.
– Vi anser att det finns metoder i Svensk Infrastrukturs marknadsföring som riskerar att drabba villaägarna hårt ekonomiskt i efterhand. Därför anmäler vi nu Svensk Infrastruktur till Marknadsdomstolen, säger Stefan Trampus, chef för Bredbandstjänster på Telia.