Det blev Gekås Ullared som tog hem DB Schenkers Logistikpris i år.
– Det var roligt – och oväntat, säger Niklas Frejd, logistikchef på Gekås Ullared AB.
Gekås har haft en enorm tillväxt de senaste åren och TV-serien har gett affärerna en extra skjuts. Tillväxtens baksida är att det är för trångt på många ställen – både i butiken och på de ytor som hanterar logistiken.
Centrallagret ligger två kilometer bort från butiken, där går tre egna bilar i skytteltrafik fram och tillbaka från morgon till kväll. Var tionde minut anländer en bil med påfyllnad till butiken. En bil tar 33 pallar, under högsäsong levereras uppemot 1 000 pallar om dagen.
På logistikavdelningen arbetar 60 personer 45 i centrallagret och 15 jobbar med transporter och mottagning av leveranser vid varuhuset. Där tar de olika avdelningarna över ansvaret för att packa upp varorna på andra våningen och se till att de kommer ut på rätt plats i butiken. Att hantera sådana volymer på en så pass begränsad yta är en ständig logistikutmaning.
Juryns motivering lyder:
”Gekås är ett begrepp inom svensk handel. Det är Sveriges största turistmål och omsättningen är större än för till exempel Nordstan i Göteborg. Framgången bygger på låga priser och en mycket effektiv logistik. Hela materialflödet är noga genomtänkt och har visat sig fungera väl i praktiken trots enorm tillväxt under decennier.”