Priser höjs — för att rean ska verka större

Jämförelsesajten Pricerunner har under hösten följt prisutvecklingen på omkring 38 000 produkter från de 50 största nätbutikerna på den svenska marknaden. Undersökningen visar att på 13 procent av produkterna har priset ökat med 29 procent mellan den 11 september och 19 november.

— Det är en ordentlig höjning. Att höja priserna är inte förbjudet. Men att smyghöja priserna för att sänka dem för ett särskilt tillfälle är olagligt, säger Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner.

Tre kriterier måste enligt marknadsföringslagen uppfyllas för att en prissänkning ska få kallas rea. Produkten måste finnas i det ordinarie sortimentet, prissänkningen ska vara märkbar och erbjudandet får endast gälla under en begränsad period.

Varnar för bluffreor

Men det finns många fall där rean överdrivs enligt Storåkers.

— Om en butik under hösten har höjt priset på en vara från 1 000 kronor till 1 300 kronor, för att sedan sänka det till 900 kronor under Black Friday, kan de säga att prisskillnaden är större än vad den egentligen är, om man jämför med priset på varan för några månader sedan, säger han och fortsätter:

— Nu har Black Friday inte varit än i år, men jag kan säga med all säkerhet att det kommer att finnas stora problem med bluffreor. Det ser ut att vara en bättre deal än vad det faktiskt är.

Under förra årets Black Friday var 27 procent av alla erbjudanden på de 50 största nätbutikerna bluffreor enligt Pricerunner.

Stora prishöjningar har i höst noterats på bland annat tv-apparater, diskmaskiner, spishällar, fitnessprodukter, dam- och träningskläder samt skönhetsprodukter.

Ypperligt tillfälle

Med det sagt är Black Friday ändå årets billigaste dag enligt Storåkers.

— Det är väldigt bra priser rent generellt den dagen. Och det är jättebra att tillfälle att slå till, särskilt om du ska handla julklappar exempelvis. Men det är precis samma visa i år igen: vi ser att priserna höjs under hösten och det är ingen slump. Det är ett utbrett problem, säger han.

Storåkers tipsar om att göra en lista på vad som ska köpas innan man ger sig ut på nätbutiker eller i fysiska affärer — och hålla sig till listan för att inte lockas av de röda prislapparna.

— Det är ett utmärkt tillfälle för att köpa det som är planerat att köpa, men det är så klart lätt att lockas till att köpa mer, bara för att det är billigare just vid det tillfället. Det kan vara smart att jämföra priser i olika butiker och titta på hur priset har utvecklats den senaste tiden, säger Nicklas Storåkers.