Satsningar på hållbara transporter i Region Uppsalas länsplan

Satsningar på väg 288, väg 55 och hållbara transporter i Region Uppsala. Arkivbild

Nu är Region Uppsala klar med sin länsplan för regional transportinfrastruktur i Uppsala län. Efter remissförfarandet inkluderar den bland annat ett färdigställande av hela väg 288 som mötesfri väg, en utbyggnad av väg 55 på två delsträckor och en gång- och cykelväg mellan Uppsala och Björklinge. I planen finns prioriteringarna för det regionala statliga vägnätet, cykelvägnätet och kollektivtrafikanläggningar. Planeringsramen ligger på 1 921 miljoner kronor för åren 2022 - 2033.

Länsplanen för regional transportinfrastruktur görs på uppdrag av staten och är en del av den långsiktiga ekonomiska planeringen av Sveriges transportinfrastruktur, tillsammans med Trafikverkets nationella plan. Länsplanen gäller för tolv år, men revideras vart fjärde år. Uppsala län har alltså en ekonomisk ram på drygt 1,9 miljarder kronor för åren 2022 – 2033.

- Uppsala län beräknas ha en av de största procentuella ökningarna av folkmängden, av Sveriges län, fram till år 2030. Länstransportplanen utgår från att möta de behov som finns här och nu samt den framtida utvecklingen. Invånare ska kunna jobba och leva i hela länet med goda infrastrukturförbindelser. Jag är särskilt glad att vi fullföljer våra åtaganden för riksväg 288. Det är en avgörande framtidsinvestering för Östhammars kommun och gynnar hela Uppsala län, säger Emilie Orring (M), regionstyrelsens ordförande.

Den plan som idag passerade regionstyrelsen innehåller ett antal namnsatta objekt: en utbyggnad och därmed slutförande av väg 288 Gimo – Börstil till en kostnad av cirka 550 miljoner kronor. Därtill en utbyggnad av väg 55 Uppsala – Enköping på två delsträckor för ökad trafiksäkerhet: Örsundsbro – Kvarnbolund och Enköping – Litslena. Planen innehåller också en satsning på en gång- och cykelväg mellan Uppsala och Björklinge.

– När det byggs mötesfri väg säkerställer vi att det också i fortsättningen går att gå och cykla längs vägen och att det ska fungera för kollektivtrafiken.  För väg 288 och väg 55 planerar vi för sådana lösningar längs med de aktuella sträckorna, säger Johan Örjes (C), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden.