Sagan om ringen – nu i Embracers ägo

New Line Cinema/TT: Skådespelaren Elijah Wood i en av scenerna ur en av Sagan om ringen-filmerna. Arkivbild.

Spelkoncernen Embracer har det senaste året gjort en rad bolagsförvärv, i samband med dagens kvartalsrapport kom ytterligare sex stycken där det mest spektakulära är Middle Earth Enterprises.

Den amerikanska divisionen inom The Saul Zaentz Company är okänd för de allra flesta. Men Sagan om ringen-trilogin och föregångaren, boken om Bilbo, av författaren JRR Tolkien har däremot de flesta en betydligt närmare relation till.

Just rättigheterna till Sagan om ringen finns också i den varumärkeskatalog som Middle Earth Enterprises innehaft och nu Embracer tar del av.

För ett år sedan antog vi en breddning av vår strategi för att bygga Embracer där vi också var intresserade av varumärken som vi kan exploatera inom gaming. "Lord of the Rings" är mitt i prick i den strategin och jag är superglad, det är ett av världens ledande varumärken, säger Embracers vd Lars Wingefors till TT.

Bygger på Tolkiens verk

Det handlar då om allt från filmer, dataspel, brädspel liksom teaterpjäser och nöjesparker som bygger på Tolkiens verk.

TT: Betyder det här att Embracer ska gå från gamingbolag till att bredda sin verksamhet?

Både och. Företaget (Middle Earth Enterprises) har funnits i 45 år och har all kompetens att jobba med externa företag. Vad vi ska göra är att se vilka bolag inom Embracer som långsiktigt kan skapa kvalitetsprodukter på "Lord of the Rings" eller "The Hobbit". Det handlar då främst om dataspel, brädspel och kortspel.

Den första filmen i en trilogi hade premiär 2001 och blev en kassasuccé signerad regissören Peter Jackson. Därefter kom tre filmer om Bilbos äventyr. Nu ska Amazon inom ett par veckor lansera sin tv-serie som bygger på "Sagan om ringen" och enligt Lars Wingefors är varumärket fortfarande mycket starkt.

Det finns ett underliggande stort intresse. Amazon gör en av sina största satsningar någonsin, det finns en rad olika initiativ som kommer vara väldigt spännande för varumärket.

Jag tycker det är helt fantastiskt på många sätt, sedan kanske det är lite nördigt och fantasy men det tilltalar också en väldigt stor målgrupp.

Ökad vinst

I samband med bolagsrapporten rapporterar företaget en justerad rörelsevinst på drygt 1,8 miljarder kronor. Under motsvarande kvartal i fjol låg siffran på drygt 1,5 miljarder kronor. Nettoomsättningen nästan fördubblades till 7,1 miljarder kronor. De farhågor som funnits att gamingbranschen ska bli lidande under en eventuell lågkonjunktur delar dock inte Lars Wingefors.

När konsumenterna får mindre pengar drabbar det alla branscher men jag tror det drabbar andra branscher mer än gaming. Den har historiskt sett varit mindre drabbad av lågkonjunktur.