Brittiska sjuksköterskor strejkar för högre lön

Rui Vieira/AP/TT: Medlemmar i vårdförbundet Royal College of Nursing strejkar för första gången sedan facket bildades 1916. Arkivbild från en protest i höstas.

Brittiska sjuksköterskor kommer att strejka två dagar i december, uppger vårdförbundet RCN (Royal College of Nursing). Det är den första strejken i fackförbundets 106-åriga historia.

Tillsammans med fackanslutna inom en mängd andra branscher strejkar man för högre löner.

Vårdpersonal har fått nog av att bli tagna för givet, nog av låga löner och farligt låg bemanning, nog av att inte kunna ge våra patienter den vård de förtjänar, säger RCN-ordföranden Pat Cullen.

Förbundet, som vill ha en löneökning betydligt över inflationen, säger att en majoritet av dess över 300 000 medlemmar har röstat för att man strejkar.

RCN uppger att regeringen har tackat nej till ett erbjudande om förhandlingar.