Google stäms för sin annonsdominans

Marcio Jose Sanchez/AP/TT: Amerikanska Google stäms av USA:s justitiedepartement och åtta delstater. Arkivbild.

Google anklagas för att "olagligt upprätthålla monopol" på den onlinebaserade annonsmarknaden och annan annonsverksamhet kopplad till företagets sökmotor, rapporterar Bloomberg.

Enligt justitiedepartementets stämning tjänar sajterna mindre samtidigt som annonsörerna betalar mer än vad de skulle ha gjort på en marknad med fler aktörer.

"Skadar oss alla"

Verklig konkurrens skulle i sin tur pressa priset och leda till mer innovativa annonsverktyg, och i slutändan högre kvalitet och lägre kostnader för den som tar del av annonserna, enligt rättshandlingarna.

"Det här skadar oss alla", skriver justitiedepartement i handlingarna som lämnats in till en domstol i delstaten Virginia.

Åtta delstater är med på stämningen, däribland New York, Kalifornien och Virginia.

Google har enligt anklagelserna "neutraliserat eller eliminerat" sina rivaler genom uppköp och genom att tvinga annonsörer att använda företagets verktyg, skriver AP.

Kontrollerar teknik

Marknaden för digitala annonser i USA är värd 278 miljarder dollar och globalt 626 miljarder dollar, enligt analysfirman Emarketer, skriver Bloomberg.

Google kontrollerar mycket av den teknik som används för att köpa, sälja och hantera annonser, och bedöms behålla 30 procent av varje annonsdollar.

Totalt väntas moderbolaget Alphabet kunna dra in nära 74 miljarder dollar, motsvarande runt 750 miljarder kronor, på digitala annonser i USA under 2023.

Google har stämts tidigare i USA för att bryta mot konkurrenslagstiftning.