Europas snabbaste tåg utmanar flygtrafiken

ETR1000-tåget, som når en hastighet på 300 km/h och potentiellt 400 km/h utan begränsningar, är inte bara Europas snabbaste, utan har också bidragit till att locka resenärer från flyget. På bara nio månader ökade resandet med 57 procent mellan Paris och Milano. Foto: IRYO

Hög hastighet och hållbarhet gör Europas snabbaste tåg till ett lockande alternativ till kontinentala flygresor. I Italien har passagerarantalet på tåg ökat med 517 procent sedan 2008, från 6,5 miljoner till 40 miljoner år 2018. Med Trenitalia’s Paris-Milano-rutt, som öppnades i december 2021 och drivs av Hitachi Rails ETR1000, har tågresandet nått nya höjder.

Dessa tåg, som redan är i drift i Italien, Frankrike och Spanien (där de körs av ILSA under namnet IYRO), kan användas på lämpliga spår i ytterligare fem europeiska länder. Med en energikälla från el och tillverkade av 94,4 procent återvinningsbart material är ETR1000 ett miljövänligt alternativ.

Ett alternativ trots elbilar

I ljuset av EU:s mål om 55 procents utsläppsminskning till 2030 och total klimatneutralitet till 2050, är tågresor ett mer effektivt alternativ än bilresor, även med en övergång till elbilar. Herald Ruijters, direktör för DG Move, som ansvarar för EU:s transportpolitik, betonar att kollektivtrafik fortfarande är att föredra av kapacitets- och energieffektivitetsskäl.

Utöver miljöaspekterna erbjuder ETR1000 även en bekväm och tidseffektiv reseupplevelse. Med fyra vagnstyper - Executive, Business, Premium och Standard - finns det alternativ för olika budgetar. Även i standardklassen erbjuds bekväma lädersäten och tåget är känt för sin tysta och mjuka körning.

Extra tider

Om man dessutom räknar in den extra tiden för att ta sig till flygplatsen, säkerhetskontroller och väntetider, är tågresan jämförbar med flygresan tidsmässigt. Till exempel tar flyget från Milano till Rom cirka 1 timme och 10 minuter, medan Frecciarossa-tåget (Röda Pilen) tar 3 timmar och 15 minuter. Med avsaknad av tidskrävande flygplatsbesök sparar man tid.

Lockande möjlighet

Faktum är att 75 procent av resenärerna på Milano-Rom-sträckan nu väljer tåget, och enligt Hitachi rankar 92,5 procent av passagerarna sin resa med sju av tio eller högre. ETR1000 har dessutom en så kallad pålitlighetsgrad på 0,6 per miljon kilometer, vilket innebär att störningar är sällsynta.

Med tanke på dessa fördelar blir Europas snabbaste tåg en alltmer lockande möjlighet för kontinentala resor.