Sjöfartsverket investerar i att öka isbrytarnas prestanda

Isbrytaren Ymer. Foto: Sjöfartsverket

Sjöfartsverket investerar ett trådlöst laserbaserat uppriktningssystem för att höja prestandan på sina fem isbrytare.

”Den innovativa teknologin syftar till att minska onödig vibration på motorer, fläktar och pumpar för att undvika högre energiförbrukning och skadar på kullager och kopplingar”, skriver företaget SPM Instrument i ett pressmeddelande.

SPM har levererat axeluppriktningstekniken LineLazer till Sjöfartsverket.

Syftet är att proaktivt hantera och förebygga potentiella problem relaterade till dålig axeluppriktning på motorer, fläktar och pumpar. I beställningen ingår även shims av rostfritt stål i sex olika dimensioner och tio olika tjocklekar för att ge en exakt uppriktning.

LineLazer är ett laserbaserat uppriktningssystem som har dubbla mätenheter med linjelaser för snabb och tillförlitlig axeluppriktning. Den medföljande appen ger guidning genom uppriktningsprocessen med ett intuitivt 3D-gränssnitt.

Sjöfartsverket äger fem isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Ale är specialbyggt och anpassat i storlek för att nå Vänern via Trollhättans smala slussar. Atle, Frej och Ymer är utformade för att hantera alla möjliga isförhållanden i Östersjön och Bottenviken. Polarklassade Oden är en kombination av isbrytare och forskningsfartyg utrustad med avancerad vetenskaplig utrustning.