Regeringen har tagit emot en utredning som analyserat alternativa former för organisering och genomförande av statlig transportinfrastruktur. Syftet med uppdraget var att skapa förutsättningar för ökade effektivitetsvinster och ett snabbare genomförande av infrastrukturinvesteringar.
– Regeringen satsar stort på transportinfrastruktur och syftet med utredningen har varit att undersöka alternativa former för hur infrastrukturprojekt kan organiseras och genomföras. I dag tar jag emot Claes Norgrens betänkande och vi kommer nu skyndsamt att analysera hans förslag i Regeringskansliet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
I infrastrukturpropositionen gjorde regeringen bedömningen att alternativa finansieringsformer för transportinfrastruktur bör prövas under förutsättning att de kan leda till ett snabbare eller mer kostnadseffektivt genomförande, eller att fler objekt kan genomföras inom en viss tidsram än vad som annars hade varit fallet.
Regeringen bedömde också att det under kommande planperiod bör genomföras investeringsobjekt som projekteras och byggs av någon annan aktör än Trafikverket, till exempel genom offentlig-privat samverkan (OPS) eller genomförande i bolagsform.
I den utredning som regeringen nu har tagit emot föreslås bland annat att ett statligt ägt bolag bildas med uppdrag att genomföra väg- och järnvägsobjekt. Utredningen föreslår även att infrastrukturprojekt ska kunna genomföras som offentlig-privat samverkan (OPS) om analyser visar att det är lämpligt för det enskilda objektet
Utredningens förslag kommer nu att analyseras och beredas vidare i Regeringskansliet.
Transportföretagen är i ett pressmeddelande mycket positiva till regeringens ambition. Organisationen skriver att Sverige står inför en betydande underhållsskuld som måste hanteras samtidigt som infrastrukturen också måste utvecklas.
– Vi välkomnar detta förslag. Det ligger i linje med Transportföretagens tidigare inspel och synpunkter. Vi ser positivt på möjligheten att frikoppla ansvaret för genomförandet från Trafikverket genom att låta investeringar och förvaltning ske i en fristående statlig bolagsform, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
En sådan modell finns redan i Norge, det så kallade ”Nye vejer”, något som utredaren lyfter fram.
– De norska erfarenheterna är goda. Upplägget har förutsättningar att stärka den samhällsekonomiska effektiviteten och möjliggöra ett mer effektivt genomförande med god kostnadskontroll, säger Tina Thorsell.
– Men nu är det nog med utredningar, nu vill vi se verkstad! Processen med att identifiera och förbereda lämpliga projekt måste inledas skyndsamt. Detta är avgörande för att långsiktigt bygga upp den institutionella kompetens som krävs, avslutar Tina Thorsell.
Källa: Regeringskansliet och Transportföretagen