Regeringen i Nederländerna slopar tidigare förslag om straffavdrag och satsar 2,8 miljarder euro på subventioner för att öka produktion och användning av grön vätgas
Den nederländska regeringen har antagit ett nytt klimatpaket som siktar på att öka användningen av grön vätgas inom industrin. Paketet, som lagts fram av klimatminister Sophie Hermans, innehåller subventioner på nästan 2,8 miljarder euro – motsvarande cirka 3,2 miljarder amerikanska dollar – och ett nytt mål om 4 procents obligatorisk andel grön vätgas i industriell användning till år 2030.
– Regeringen har valt en relativt låg nivå för att göra kravet hanterbart för industrin – skrev Hermans i ett brev till parlamentet.
Det nya målet gäller användning av förnybar vätgas inom industrin, och kompletteras med ett stödpaket som omfattar 2,1 miljarder euro i produktionsstöd via auktioner och 662 miljoner euro i efterfrågestöd för att öka användningen av vätgas i industrin.
Avskaffar tidigare kritiserad ”korrektionsfaktor”
En viktig förändring i klimatpaketet är att regeringen skrotar ett tidigare förslag om så kallad korrektionsfaktor. Denna regel, föreslagen av dåvarande minister för kollektivtrafik och miljö Chris Jansen, skulle ha minskat utsläppskrediten med 60 procent när grön vätgas används i raffinaderier, i stället för direkt inom transportsektorn.
Förslaget fick hård kritik från industrin, eftersom det bedömdes kunna bromsa investeringar i projekt för grön vätgas i raffinaderier. Hermans skriver nu att även detta regelverk ses över:
– Raffinaderivägen för grön vätgas omformas, vilket gör det mer attraktivt att använda grön vätgas i bränsleproduktion i våra raffinaderier.
Det tidigare förslaget ansågs av branschaktörer skapa osäkerhet, särskilt för projektutvecklare som vill leverera grön vätgas till petrokemisk industri. Även Tyskland och Belgien har valt att inte införa liknande avdrag i sina regelverk.
Nederländerna följer EU:s mål – men i egen takt
EU har som mål att 42 procent av all vätgas som används i industrin till 2030 ska komma från förnybara källor av icke-biologiskt ursprung. För transportsektorn är målet en andel på 1 procent.
Tyskland har hittills valt att inte införa nationella krav, utan vill istället nå EU-målen genom subventioner. Nederländerna verkar nu följa en liknande väg: istället för hårda nationella krav hoppas man att riktade investeringar och tydliga stödsystem ska skapa tillräcklig efterfrågan.
Samtidigt har vissa projekt, däribland ett BP-stött initiativ för grön vätgas, pausats i väntan på att Nederländerna införlivar EU:s reviderade direktiv för förnybar energi i sin nationella lagstiftning.
Källa: Nederländska regeringen