Världens längsta spårvagn tillverkad för Tyskland av Škoda

Med den första leveransen nu på väg till Tyskland markerar projektet en ny fas i utvecklingen av kollektivtrafik i Rhen-Neckar-området. Genom kombinationen av kapacitet, tillgänglighet och teknik vill RNV och Škoda Group bidra till ett robustare och mer hållbart trafiksystem i en växande region. Foto: Škoda Group
Med den första leveransen nu på väg till Tyskland markerar projektet en ny fas i utvecklingen av kollektivtrafik i Rhen-Neckar-området. Genom kombinationen av kapacitet, tillgänglighet och teknik vill RNV och Škoda Group bidra till ett robustare och mer hållbart trafiksystem i en växande region. Foto: Škoda Group

Škoda Group har färdigställt den första av tolv spårvagnar som mäter hela 60 meter i längd. Fordonen, som byggs för det tyska kollektivtrafikbolaget Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (rnv), är av modellen Škoda ForCity Smart 38T och är de längsta spårvagnarna som tillverkats i världen.

Produktionen inleds i Otanmäki i Finland, där vagnskroppen tillverkas. Därefter sker slutmonteringen i Škoda Groups anläggning i Plzeň i Tjeckien. Spårvagnarna är framtagna för att användas i kollektivtrafiken i Mannheim, Heidelberg och Ludwigshafen, som tillsammans utgör den tyska storstadsregionen Rhen-Neckar.

Ny spårvagn från Škoda ska möta framtidens transportbehov

Den 60 meter långa spårvagnen är nästan dubbelt så lång som en blåval. Varje vagn innehåller över 72 kilometer elkablar och har plats för upp till 368 passagerare. Tillverkningsprocessen för en vagn tar cirka 18 veckor – vilket är dubbelt så lång tid som krävs för att bygga den 30 meter långa modellen Škoda 36T.

– Den längsta spårvagnen i världen är ett resultat av nära samarbete med RNV för att skapa ett fordon som motsvarar de komplexa krav som ställs på såväl stads- som regiontrafik. Den modulära konstruktionen, den höga kapaciteten och de passagerarvänliga lösningarna gör vagnen till en nyckelkomponent i framtidens mobilitet i Rhen-Neckar-regionen. Med mer än tjugo procent av komponenterna levererade från Tyskland visar projektet också på ett starkt europeiskt samarbete inom hållbar kollektivtrafik
– säger Jan Christoph Harder, regionchef för Västeuropa och Nordeuropa på Škoda Group.

Modulär lösning med europeiska leverantörer

Den nya spårvagnen ingår i ett större avtal mellan Škoda Group och rnv, som omfattar totalt 114 fordon i tre olika längder.

Samtliga vagnar är byggda för flexibilitet. De kan kopplas samman i upp till 80 meter långa tågsätt, vilket gör dem anpassningsbara för varierande passagerarvolymer och linjer. Om alla 114 fordon ställdes upp efter varandra skulle de täcka en sträcka på 4,2 kilometer.

Komponenterna till spårvagnarna kommer från 214 olika leverantörer i Europa. Drygt en femtedel av alla delar tillverkas i Tyskland, vilket understryker projektets regionala förankring och betydelsen av samarbete över nationsgränser inom europeisk industriproduktion.

Spårvagnarna är konstruerade för att kunna trafikera tre olika förbundsländer i Tyskland och körs på spår med en spårvidd på 1 000 millimeter. Maxhastigheten är 80 kilometer i timmen.

Utformade för tillgänglighet och effektivitet

För att möta dagens krav på tillgänglig kollektivtrafik har Škoda ForCity Smart 38T en helt låggolvskonstruktion och är dubbelriktad, vilket gör den smidig att använda i olika trafikmiljöer.

Vagnarna är utrustade med breda dubbeldörrar som gör ombordstigning och avstigning snabbare. Det finns även särskilda utrymmen för rullstolar och barnvagnar.

För att öka säkerheten och förbättra passagerarupplevelsen är spårvagnarna utrustade med moderna informationssystem och övervakningskameror ombord.

Källa: Škoda Group