Västra Götalandsregionen kräver byggstart för Trollhätteslussarna

Trollhättan. Foto: Marcus Hjelm
Trollhättan. Foto: Marcus Hjelm

Västra Götalandsregionen och Region Värmland uppmanar regeringen att omedelbart ge klartecken för byggstart av nya slussar i Trollhätte kanal. Regionerna varnar samtidigt för att Trafikverkets föreslagna besparingar riskerar att försämra viktiga funktioner i projektet.

I ett brev till infrastrukturminister Andreas Carlson lyfter representanter från båda regionerna behovet av att säkra Vänersjöfarten för framtiden. De uttrycker oro för Trafikverkets analys av möjliga besparingar i slussprojektet, där förslag om förenklade system för vattenfyllning och slopad istömningshantering lyfts fram.

Enligt regionerna innebär dessa åtgärder längre slusstider, högre framtida driftkostnader och försämrade förutsättningar för både kommersiell och fritidsbaserad sjöfart.

– Vi måste säkra Vänersjöfarten för framtiden. Slussarna är en livsnerv för näringslivet kring Vänern, för klimatsmarta transporter och för vår beredskap. Dessutom behöver ett av Sveriges mest kända besöksmål ”Göta Kanal” fortsatt vara komplett. Därför måste byggstarten ske som planerat – utan kompromisser som ger ökade driftkostnader och längre restider, säger Louise Jeppsson, ordförande i Västra Götalandsregionens infrastruktur- och kollektivtrafiknämnd (IKN).

Dagens slussar beräknas nå slutet av sin tekniska livslängd 2030. Ett avbrott i slussverksamheten skulle enligt regionernas beräkningar kunna leda till att uppemot 1 400 jobb försvinner i Karlstadsregionen. Godstransporter skulle då behöva flyttas till väg och järnväg – motsvarande cirka 120 lastbilar och flera tåg per dygn.

– Sjöfarten är en viktig pusselbit i vår krisberedskap och kan avlasta både vägar och järnvägar. Men då måste den ges rätt förutsättningar att fungera och utvecklas. Ett besked om byggstart är helt avgörande, säger Angela Fast Torstensson, andre vice ordförande IKN.  

Regionerna begär nu ett möte med infrastrukturministern för att diskutera sjöfartens framtid innan slussarna blir obrukbara.

Källa: Västra Götalandsregionen