Storbritanniens regering har avsatt 500 miljoner pund – motsvarande cirka 678 miljoner amerikanska dollar – till framtida utbyggnad av infrastruktur för vätgastransport och -lagring. Investeringen ingår i regeringens budgetöversyn och är tänkt att stödja utvecklingen av ett nationellt nät för vätgas, men några närmare detaljer om hur och när pengarna ska fördelas har ännu inte offentliggjorts.
Samtidigt pågår en diskussion om de så kallade affärsmodellerna, alltså de stödsystem som ska göra det lönsamt att bygga rörledningar och storskalig lagring. Hittills har inga tilldelningsomgångar för sådana stödmedel inletts, vilket skapat viss osäkerhet hos aktörer på marknaden.
Regeringen har däremot redan godkänt kontrakt för att täcka kostnadsskillnaden mellan grön och grå vätgas för sex elektrolysörprojekt. Ytterligare fem projekt väntar fortfarande på formellt besked om finansiering.
Industrin efterfrågar tydliga spelregler
Inom industrin har det länge funnits en oro över att Storbritannien halkar efter övriga Europa i utbyggnaden av den infrastruktur som krävs för att binda samman områden med lågkostnadsproduktion av grön vätgas med industrikluster där efterfrågan är hög.
Clare Jackson, vd för branschorganisationen Hydrogen UK, säger:
– Den brittiska regeringen måste absolut accelerera utvecklingen av vätgasinfrastruktur.
Som jämförelse lyfts Tyskland, som redan har påbörjat byggandet av ett nationellt kärnnät för vätgasrörledningar. Det tyska nätet beräknas vara klart år 2032 och finansieras med hjälp av ett så kallat amortiseringskonto – en modell som jämnar ut de höga initiala investeringskostnaderna med de lägre intäkterna under uppstartsfasen.
Modellen innebär att ett lån återbetalas gradvis i takt med att antalet användare av rörledningsnätet ökar. Eventuella underskott delas mellan operatörerna och staten.
Även Nederländerna har inlett utbyggnad av sitt vätgasnät. Landets konkurrensmyndighet ACM har dock uppmanat regeringen att införa ett liknande stödsystem som i Tyskland, för att motverka kraftiga höjningar av användaravgifterna under 2030-talet.
Byte av regering försenade tilldelningarna
Storbritanniens tidigare regering, ledd av dåvarande premiärministern Rishi Sunak, föreslog ett reglerat tillgångsbaserat system för rörledningar. Det skulle innebära att projektutvecklare får lägga kostnaderna för ny infrastruktur på dagens kunders räkningar, i utbyte mot reglerade avgifter och intäktsgolv. För vätgaslagring föreslogs ett särskilt stödsystem med garanterade intäkter.
Enligt tidigare planer skulle tilldelningsrundor för dessa stöd ha genomförts redan under förra året. Men detta försenades i samband med valet 2024 och den politiska omställningen efter att Keir Starmer tagit över som premiärminister.
Det råder därför fortfarande oklarhet kring när den nya regeringen tänker genomföra några konkreta tilldelningsrundor för vätgastransport och lagring – och om man tänker behålla de tidigare föreslagna finansieringsmodellerna.
Ett större projekt i planeringsstadiet är en undervattensledning för vätgas mellan Storbritannien och Tyskland, som tagits fram av ländernas respektive operatörer för nationella gasnät. Det återstår dock att se om projektet får stöd inom ramen för den nya politiken.
För att klara klimatmål och skapa långsiktig energisäkerhet ses en utbyggd vätgasinfrastruktur som nödvändig. Men utan tydliga regler, tidtabeller och finansieringslösningar riskerar investeringarna att dröja – vilket i sin tur kan påverka både industrins omställningstakt och Storbritanniens konkurrenskraft inom grön energi.
Källa: Uttalanden från Clare Jackson samt brittiska regeringens budgetöversyn