Storsatsning på vätgas och e-metanol planeras i Raumo

Illustration av TES och CPC Finlands föreslagna projekt för 500 megawatt e-metan i Raumo, Finland. Foto: Hannu Vallas/Raumo hamn
Illustration av TES och CPC Finlands föreslagna projekt för 500 megawatt e-metan i Raumo, Finland. Foto: Hannu Vallas/Raumo hamn

Det belgiska bolaget Tree Energy Solutions (TES) och det finländska förnybarhetsföretaget CPC Finland har meddelat planer på att bygga en storskalig anläggning för produktion av grön vätgas och syntetisk metan i Raumo, vid den finländska västkusten. Anläggningen, som får en kapacitet på 500 megawatt, är tänkt att uppta ett 20 hektar stort område i en utbyggnadszon vid hamnen i Raumo.

Projektet beräknas kunna producera cirka 60 000 ton grön vätgas per år. Denna kan sedan omvandlas till över 125 000 ton e-metan årligen, genom syntes med biogen koldioxid från finländska utsläppskällor. TES och CPC har dock inte specificerat vilka dessa källor är.

– Att starta detta banbrytande projekt i Finland är ett viktigt steg i energiomställningen, vilket gör det möjligt för oss att leverera e-metan till den europeiska marknaden, stärka energisystemets självförsörjning och påskynda omställningen med hjälp av befintlig infrastruktur, säger Marco Alverà, medgrundare och vd för TES.

Det nya projektet drivs av ett gemensamt bolag som parterna grundat under namnet Luoto Energia. Tillståndsprocessen är redan inledd och teknisk planering pågår inför ett förprojekt (pre-FEED) år 2026. Det slutliga investeringsbeslutet väntas till år 2028.

Ren energi till sektorer där elektrifiering är svår

Den syntetiska metan som produceras i Raumo är tänkt att kondenseras och skeppas till olika kunder i Europa. En mindre andel av den gröna vätgasen kommer också att säljas i ren form, enligt bolagen.

Produkterna riktar sig till marknader där direkt elektrifiering inte anses vara ett praktiskt alternativ. TES och CPC pekar särskilt ut industrisektorn och den tunga sjöfarten som exempel på sådana användningsområden.

– Som ett direkt utbytbart bränsle kan e-metan användas för att minska utsläppen i sektorer som stål, sjöfart och tung transport, säger Marco Alverà.

Den syntetiska gasen, ibland kallad e-NG (electro-methane gas), kan användas i befintlig gasinfrastruktur. Det gör det möjligt att minska koldioxidutsläppen i delar av energisystemet som annars är svåra att ställa om.

Projektet i Raumo har fått draghjälp av Finlands implementering av EU:s uppdaterade förnybartdirektiv, RED III. Enligt TES och CPC är Finland ett av få EU-länder som har infört de nya reglerna i sin nationella lagstiftning. RED III ställer krav på användningen av grön vätgas och dess derivat i både industriella processer och transportsektorer.

– [Finlands] framåtblickande syn på ett fler-gasbaserat energisystem skapar goda förutsättningar för storskaliga projekt med syntetiska bränslen och stärker landets roll i den europeiska energiomställningen, skriver TES och CPC i ett gemensamt uttalande.

Möjlig koppling till planerade vätgasnätverk i Norden

Förutom produktion och sjötransport av e-metan finns även visioner om framtida rörledningar för att distribuera grön vätgas från anläggningen. TES och CPC nämner den föreslagna Nordic Hydrogen Route som en möjlig framtida lösning. Denna gasledning har föreslagits av operatörerna Gasgrid i Finland och Nordion Energi i Sverige.

Om den byggs, skulle ledningen sträcka sig längs kusten av Bottenviken, från västra Finland upp till nordöstra Sverige. Den kan även kopplas till det större planerade nätverket Nordic-Baltic Hydrogen Corridor, som är tänkt att löpa under Östersjön till Estland och vidare genom Baltikum, Polen och Tyskland.

Dessa infrastruktursatsningar är dock fortfarande i planeringsstadiet och inget beslut om byggnation har ännu fattats. Hur projektet i Raumo kan integreras i dessa nätverk kommer därför att bero på utvecklingen av flera parallella initiativ.

Det samlade syftet är att göra grön vätgas och dess derivat tillgängliga för större delar av Europa genom effektiva och storskaliga logistiklösningar – en förutsättning för att kunna minska utsläppen i sektorer där andra lösningar hittills varit tekniskt eller ekonomiskt svåra att genomföra.

Källa: TES / CPC Finland