Sju svenska bolag klara för höstens Lighthouse-program

Från Sverige deltar sju bolag i höstens upplaga av Mastercards Lighthouse-program. Foto: Fatemeh Rezvani/Unsplash
Från Sverige deltar sju bolag i höstens upplaga av Mastercards Lighthouse-program. Foto: Fatemeh Rezvani/Unsplash

Sju svenska företag har valts ut till höstens upplaga av Mastercards Lighthouse-program, ett partnerskapsinitiativ för startups i Norden och Baltikum. Deltagarna är fördelade mellan fintech-programmet FINITIV och hållbarhetsprogrammet MASSIV, där bolagen får stöd från banker, investerare och rådgivare för att utveckla sina lösningar.

Lighthouse-programmet genomförs två gånger per år och består av två parallella klasser: FINITIV, för fintech-bolag, och MASSIV, för startups inom hållbarhet och impact tech. De deltagande företagen kopplas ihop med banker, investerare, företagspartners, rådgivare och Mastercard med syftet att tillsammans ta innovativa idéer till nästa nivå. Mastercard Lighthouse har även ett nätverk med över 180 investerare och företagspartners som AWS, Invenio och Fintech Mundi. 

”Som partner till Lighthouse-programmet sedan många år är det alltid inspirerande när en ny säsong startar. Mastercard Lighthouse är det klart bästa programmet i Norden och Baltikum för att träffa spännande fintech- och impact tech-bolag. Varje gång går vi in med höga förväntningar, och Mastercard levererar alltid!” - Joakim Höglund, Partnership Business Manager, Swedbank.

FINITIV – fokus på fintech

Banker som Swedbank, SEB, OP, DNB, Danske Bank, Resurs och SpareBank 1 Østlandet samarbetar med programmet för att ge feedback och stöd till fintech-bolagen i FINITIV-klassen. Höstens svenska deltagare är:

  • Billecta erbjuder en automatiserad plattform för fakturering och betalningar, med integrerad distribution, betalningsavstämning och inkassohantering.
  • Mat Plus omvandlar digitala kvitton till produktdata och insikter för fintech-bolag, varumärken och återförsäljare.
  • Movitz Payments hjälper banker att följa regelverk, motverka bedrägerier och minska felaktiga betalningar samtidigt som användarupplevelsen förbättras.
  • StockRepublic stöttar banker i utmaningar kopplade till sparande och investeringar, med fokus på engagemang, inkludering och kundtillväxt.
  • Waytobill specialiserar sig på återkommande betalningar och automatiserade lösningar som ska öka handlarnas intäkter.

MASSIV – startups inom hållbarhet

Banker och aktörer som Swedbank, UNDP, Danske Bank, Synch och VNTRS samarbetar inom MASSIV-programmet, som riktar sig till startups inom hållbarhet och impact tech. Höstens svenska deltagare är:

  • Cirkly digitaliserar ROSCA (Rotating Savings and Credit Association) och arbetar för att främja finansiell inkludering för invandrare och en mer hållbar privatekonomi för unga vuxna.
  • Planboo utvecklar digitala verktyg för biokolbaserad koldioxidlagring med funktioner för fältmätning, kreditbedömning och stöd vid försäljning.

    ”Företagen i höstens Mastercard Lighthouse-program visar en imponerande kreativitet och innovationskraft. Tillsammans med dem, våra partnerbanker och rådgivare bygger vi partnerskap som hjälper fintech- och impact tech-bolag att växa snabbare och leverera lösningar med verklig betydelseför konsumenter, företag och samhället i stort “- Mats Taraldsson, Head of Fintech and Impact Tech Engagement at Mastercard Northern Europe.

    Källa: Mastercard