Pandemin gav växthusboom

Henrik Montgomery/TT: Växthusintresset har rusat sedan pandemin slog till, enligt flera aktörer. Arkivbild.
Fredrik Sandberg / TT: Tidigare var växthus främst ett rum för odling, medan det nu har det även blivit ett “mysrum för alla väder”, enligt Bosse Rappne. Arkivbild.

Intresset för eget växthus har ökat rejält sedan pandemin slog till. Företaget Willabagarden, som främst säljer växthus och uterum, vittnar om “extrem försäljning”. Företagets totala försäljning har mer än dubblerats under flera av månaderna i år och växthussegmentet har ökat mest, enligt Eric Cardell.

— När vi såg vilket håll försäljningen började gå åt så drog vi in på marknadsföringen, för vi hann knappt med. Det har varit ett helt galet år, säger han till TT.

Anstormningen tror Eric Cardell är en effekt av det förändrade levnadsmönstret som restriktionerna inneburit för många. Kundgruppen har dessutom föryngrats jämfört med tidigare.

— Vi har säkrat en uppsida även för nästa år, både tack vare den extrema försäljningen i år men också för att jag tror att vi sannolikt kommer leva med restriktionerna ett tag under nästa år, säger Eric Cardell.

Säsongen fortsätter

Även Skånska Byggvaror upplever ett ordentligt uppsving i växthusförsäljningen. Bolaget har ett "normalt år" en tillväxt mellan 10 till 20 procent — i år har det närmare dubblerats, enligt företagets sortimentschef Per-Ivan Christiansson.

— Att vara mer aktiv i sin trädgård är en trend som varit i ropet de senaste åren men inte i närheten av intresset vi ser i år — det är en markant ökning, säger Per-Ivan Christiansson.

Kunder som har siktet inställt på att köpa växthus brukar komma i mars och säsongen sträcker sig vanligtvis till mitten av sommaren. I år tog säsongen i stället fart i april — och har ännu inte slutat.

— Den här tiden på året brukar vi inte sälja särskilt många växthus men det rullar fortfarande på i försäljningen. Ingen vet hur nästa sommar kommer att se ut och vi märker att folk vill försäkra sig om att de har ett växthus till dess, säger Per-Ivan Christiansson.

Han fortsätter:

— Alla våra prisklasser har sålt betydligt bättre än vanligt. Jag tror att folk vill unna sig något, för hela samhället har varit så begränsat i år. Växthus är inte heller en behovsprodukt, utan något man vill njuta av, säger Per-Ivan Christiansson.

"Knappt brytt sig"

Enligt Bosse Rappne, trädgårdsmästare på slottsträdgården Ulriksdal utanför Stockholm, har växthustrenden svängt under de senaste åren. Tidigare var det just ett växthus, ett rum för odling. Nu har det även blivit ett “mysrum för alla väder”.

— Det är ett billigt sätt att få ett stort uterum för middagar eller kaffepauser oavsett väder, säger Bosse Rappne.

Det är alltså inte nödvändigtvis endast personer med gröna fingrar som kan tänkas ha gjort slag i saken i år, enligt Rappne. Och i trädgårdshandeln vid slottsträdgården har det under året kommit in många kunder som “knappt brytt sig om trädgård och odling tidigare”.

— Nu har många fått blodad tand. Och de som börjat i år kommer säkerligen fortsätta nästa år, säger han.

— I och med att många varit hemma så mycket i år har man haft mer tid och pengar att lägga på sin trädgård. Jag tror också att folk mår bra av det, säger Bosse Rappne.