Full fart på julhandeln trots restriktionerna

Johan Nilsson/TT: Glest mellan besökarna och avstånd i rulltrappan på det julpyntade köpcentrat Emporia i Malmö.

Nordeas årliga undersökning kring julhandeln visar att de tillfrågade har stora planer inför julen. I genomsnitt planerar man att lägga 4 300 kronor på julklappar i år. Det är inte bara en ökning med cirka 30 procent jämfört med förra året utan också den högsta nivån på elva år. Utöver julklappar ska man också lägga i snitt 2 600 kronor på övriga utgifter, 500 kronor mer än förra året.

"Trots restriktionerna ökar årets julbudget kraftigt. Många vill nog kompensera för alla inställda planer under året. Kanske har vi också mer pengar över, inställda resor och hemarbete kan ha gett mer klirr i kassan", säger bankens privatekonom Ingela Gabrielsson i ett pressmeddelande.

En femtedel uppger att det har blivit något eller mycket svårare att finansiera årets julinköp. Framförallt handlar det om unga i ålder 18–29 år som uppger detta.

"Många unga har osäkra anställningar och har inte heller haft möjlighet att bygga en buffert. Vi har också sett under pandemin att storstäderna har påverkats då tjänstesektorn har drabbats hår", säger Ingela Gabrielsson.

Undersökningen är gjord av Kantar Sifo och 1 137 intervjuer har samlats in.

Fakta: Så stor är svenskarnas julbudget Region Julklappar Julutgifter Totalt Norra Sverige 3300 1800 5100 Stockholmsområdet 5200 3300 8500 Östra Mellansverige 4600 2700 7300 Småland, Gotland, Öland 4200 2100 6300 Malmöområdet 3400 2200 5600 Sydsverige 4000 2000 6000 Västsverige 5300 3200 8500 Göteborgsområdet 3600 2000 5600 Norra Mellansverige 3700 2700 6400

Källa: Nordea. Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos riksrepresentativa webbpanel. Frågorna har ställts under tidsperioden 19–25 november 2020.

1 137 intervjuer har samlats in med svenska allmänheten i åldern 18–65 år.