Så ska kommunerna fixa tusentals elbilsladdare

Runtom i kommunhusen i Sverige funderas det kring laddmöjligheterna för elbilar, och hur fler laddplatser ska ordnas. Om tio år väntas det enligt Bil Sweden finnas omkring två miljoner elbilar i Sverige, och redan nu är varannan nyregistrerad bil en laddbar bil.

Antalet laddplatser är inte tillräckligt nu, enligt konsumentorganisationen M, och det hindrar utvecklingen.

Kommunerna har dock valt olika vägar för laddplatsutbyggnaden. TT har kollat med några av dem.

Stockholm

I Stockholm byggs laddplatser ut på olika sätt, berättar Eva Sunnerstedt, chef för miljöbilar på Stockholms stad. I staden finns totalt 350 000 personbilar, och omkring 940 000 personbilar i Stockholms län.

Men Stockholms stad kan inte göra alla parkeringsplatser till laddplatser, förklarar hon, för staden kan bara direkt styra över de parkeringsplatser som staden äger. Det handlar om cirka 45 000 p-platser. 3 000 av dem har laddmöjlighet, men i budgeten för nästa år finns ett mål att mellan 20 och 50 procent av platserna ska få laddmöjligheter inom ett par år, enligt Eva Sunnerstedt.

Stockholm Parkering har satt upp ca 2 000 laddare i sina parkeringsanläggningar.

Dessutom erbjuds alla hyresgäster som har en p-plats hos kommunala bostadsbolag att laddplatser sätts upp. Men än så länge har det inte varit så jättestor efterfrågan, berättar hon.

Staden satsar också på laddgator, det vill säga laddplatser på gatan, där det är lämpligt ur trafiksynpunkt.

Hittills är det 48 laddgator med ungefär 260 laddplatser.

Laddgatorna ska skötas av privata aktörer, som staden tecknar avtal med. Att bygga laddgator i stadens egen regi har hittills inte varit aktuellt, förklarar Sunnerstedt.

Göteborg

I dag finns 1 500 laddplatser i Göteborg, berättar Hanna Munde, marknads- och affärsutvecklingschef på Göteborgs stads parkering, som arbetar med laddningsfrågorna i staden.

Det finns nu cirka 200 000 bilar i Göteborg, varav 15 400 är laddbara. Omkring 13 000 göteborgare har boendeparkering på gatumark via Trafikkontoret i Göteborg.

I Göteborg har vi byggt ut, så just nu finns det ofta lediga laddplatser på tomtmark, säger Hanna Munde.

Staden har valt att inte sätta upp några laddplatser längs med gatorna, förklarar hon. I stället sätts laddarna upp på parkeringsplatser på tomtmark och i parkeringshus.

Att placera laddplatserna på tomtmark har beslutats i trafiknämnden , för man vill låta gaturummet vara mer tillgängligt, säger Hanna Munde.

Umeå

I Umeå är läget lite annorlunda, förklarar Anna Gemzell på Umeå kommun.

Vi har en annan struktur här än i storstäderna. Vi har inte lika mycket gatumark, säger hon.

Laddare har dels satts upp i parkeringshus i Umeå, berättar hon. Dessutom vill kommunen att privata aktörer, som bostadsrättsföreningar, ska installera laddare.

Men som det är nu kommer inte laddmöjligheterna att räcka framöver. Laddplatser för både personbilar och tunga fordon måste utökas, konstaterar Gemzell.

Vi ser att utgångspunkten ska vara att laddningen sker i hemmet, som i bostadsrättsföreningar och i anslutning till kommunala bostadsföretag.