Volvo markerar slutet på en era med sin sista dieselbil

Det är ett kännbart avsked för Volvo, som under lång tid associerat sina dieselmotorer med pålitlighet och effektivitet. Dessa motorer har spelat en betydande roll i Volvos utveckling till ett premiummärke. Foto: Wikipedia Common Lic. Kredit: Vauxford

Volvo har tillverkat sin sista dieselbil, en XC90, vilken signalerar företagets snabba övergång till att bli ett helt elektriskt varumärke senast år 2030. Det historiska ögonblicket inträffade vid Volvos Torslanda-anläggning i Sverige den 26 mars, där den sista dieseldrivna bilen rullade av produktionslinjen.

Denna händelse markerar slutet på Volvos 45-åriga relation med dieselmotorer och etablerar företaget som den första stora traditionella tillverkaren som helt överger denna bränsletyp.

Ett Volvo-museum öppnar för allmänheten

Den sista dieseln, en blå Volvo XC90 utrustad med en turbocharged 2,0-liters fyrcylindrig motor, är bestämd för att visas upp i det nya World of Volvo-museet som öppnar för allmänheten den 14 april.

Endast fem år sedan utgjorde dieselmodellerna majoriteten av Volvos försäljning i Europa, en tid då elbilsmodeller bara började vinna mark. Volvos övergång till helt elektrisk produktion är planerad till 2030, med anpassningar av fabriker för att möjliggöra tillverkning av elbilar och batteridrivlinor.

Försäljningen ökade i UK

Volvo tillkännagav sitt beslut att avsluta produktionen av dieselkraftaggregat vid förra årets Climate Week-evenemang i New York, med målet att bli ett klimatneutralt företag till 2040. Detta beslut speglar Volvos vision om att "elektriska drivlinor är vår framtid" och en strävan efter att skapa en bred portfölj av premium, helt elektriska bilar som uppfyller alla Volvos kunders förväntningar.

Elektrisk framtid

Samtidigt som Volvo förbereder sig för en helt elektrisk framtid med lanseringar som den elektriska crossovern EX30 och den kommande elektriska SUV:en EX90, visar marknadsdata att dieselbilars försäljning nyligen har ökat i Storbritannien, med en 12-procentig ökning rapporterad i december förra året av Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT).

Premiummärken står för 40 provent av dieselförsäljningen i Europa, en ökning med 10 procent från 2015.

Med sin sista dieselbil lägger Volvo nu fullt fokus på sin elektriska framtid, som en del av sitt bredare mål att leda vägen mot en mer hållbar och klimatneutral bilindustri.

Källor: Volvo & The Telegraph