Ny elbilsrapport från Vattenfall och Volvo

På onsdagen presenterades ”Att köra på el – Erfarenheter från Vattenfalls test av elfordon 2009-2010”. Rapporten innehåller de första siffrorna och intervjuerna från det testprojekt av laddhybridbilar som Vattenfall driver tillsammans med Volvo Personvagnar.

I rapporten avslöjas bland annat att elkostnaden för att köra en laddhybridbil är 2,97 kronor per mil och att laddningsmöjligheter i hemmet och på arbetet täcker större delen av laddbehovet.

Sexton familjer har de senaste månaderna fått testköra laddhybridbilar. Under testperioden har Vattenfall och Volvo Personvagnar loggat och analyserat varje meter som bilarna färdats samt varje gång de laddats. Nu presenteras alltså de första siffrorna från testet som exempelvis visar att 75,1 procent av laddningen sker i hemmet, 13,6 procent på arbetet och endast 11,3 procent någon annanstans.

– Det tycks alltså som att behovet av laddstolpar runt om i staden är överdrivet, säger Annika Ramsköld, ansvarig för elbilsprojektet hos Vattenfall. Det visar även de intervjuer som vi genomfört med förarna. De flesta nämner att det blivit naturligt att plugga in bilen när de kommer hem för att alltid ha eldriften redo. Inte en enda av testpersonerna har använt sig av de laddstolpar som funnits tillgängliga på allmänna platser.

Förutom laddningsbeteende avslöjar den nya rapporten även hur mycket det faktiskt kostar att köra elbil. Nämligen 2,97 kr per mil när laddhybriden körs på ren eldrift. Vid blandad drift med både el och diesel har testbilen kostat 6,80 kr per mil. Totalt under de fyra månader som rapporten omfattar har de två testbilarna kört 702,6 mil. Baserat på denna körsträcka uppgår den sammanlagda kostnadsbesparingen för drivmedel till 1715 kronor.

– Den ekonomiska aspekten är intressant men vad som är ännu viktigare är självklart miljöfördelarna. I genomsnitt har CO2-utsläppen minskat med 74,4 gram per km vilket ger en total minskning på 522,5 kg under testperioden. Och de positiva effekterna för miljön vittnar även testförarna om. I intervjuerna uppger de att de känt sig väldigt miljövänliga bakom ratten, säger Annika Ramsköld.