”Elnätbolag överdebiterar kunder”

Landets konsumenter överdebiteras upp till 4 000 kronor per år av sina elnätbolag, med Energimarknadsinspektionens goda minne. Det menar Villaägarna, som gjort en granskning av prissättningen hos lokala elnätbolag i förhållande till elnätens täthet, det vill säga antalet kunder per meter elnät.

Sedan 1996 är elhandelsmarknaden avreglerad och konsumenterna kan fritt välja mellan olika elleverantörer och bindningstider. Däremot menar Villaägarna att elnätföretagen som levererar elen hem till kunderna bedriver monopolverksamhet. För att undvika att nätbolagen tar ut oskäliga priser av kunderna genomför Energimarknadsinspektionen en årlig övervakning av priserna.

– Villaägarnas rapport visar att de dyrare elnätföretagen i regel är privata, medan de billigare är kommunala eller har en stark lokal förankring. Slutsatsen är uppenbar. Privata monopolföretag höjer priserna för att göra högre vinst. Ansvaret är politiskt och nu ankommer det på Maud Olofsson att skärpa övervakningen av monopolet, säger Jakob Eliasson, Villaägarnas energipolitiska expert.

Skillnaden mellan det bästa och sämsta jämförbara elnätbolaget är enligt Villaägarnas undersökning 4 000 kronor per år.

– Om två företag säljer identiska produkter, och det ena begär ett pris som ligger 4 000 kronor högre än det andra, kommer då det dyrare företaget att överleva? Och om det gör det, skulle vi säga att den marknaden präglas av hård konkurrens? Naturligtvis inte. Men på elnätsmarknaden går det till precis så, säger Jakob Eliasson.