”40 liv kan räddas varje år”

40 liv kan räddas i trafiken varje år om alla använder bilbältet visar Trafikverkets beräkningar. I tätorter måste andelen bältade öka väsentligt.

Bilens säkerhetssystem utgår från att man använder bältet. Använder man inte bilbältet fungerar bilens övriga skydd inte som det är tänkt. Även i bilar med krockkuddar måste bilbältet användas. Redan i låga hastigheter kan bältet utgöra skillnaden mellan liv och död.

– Kunskapen om att bältet räddar liv är hög. Men många tror fortfarande att det inte är nödvändigt med bälte i tätorter, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket. Redan vid låga hastigheter riskerar man att slungas ur bilen och omkomma.

I vissa mindre tätorter använder knappt sju av tio förare bilbälte. Trafikverkets rapport ”Bältesanvändning i dödsolyckor”, som är en analys av vägtrafikolyckor i Sverige 2005-01-01 till 2009-06-30, visar att av 40 omkomna utan bälte vid hastighetsbegränsning 50 km/tim, hade 17 troligtvis överlevt med bälte.

Sedan trepunktsbältets inträde för drygt 50 år sedan, beräknas bältet ha räddat över 5 000 liv i Sverige. Bilbältet är enligt Trafikverket den enskilt viktigaste säkerhetsdetaljen. Trots det väljer människor att sitta obältade, främst i tätort.

– NTF har exempel, från våra senaste mätningar i september 2010, på kommuner där bältesanvändningen bland förarna knappt når upp till 60 procent. Med något undantag finns det inget län där samtliga uppmätta kommuner når över 90 procents bältesanvändning i tätort. Det innebär att trafikanterna fortfarande kan ta ett större ansvar när det gäller att rädda liv, säger NTF:s vd Jan Sandberg.