Scania breddar sitt utbud av fordon för alternativa bränslen

Scania inleder nu en omfattande introduktion av ett komplett produkt­utbud med alternativa bränslen och drivlinor för Euro 6. Nu har bolaget tagit fram en egenutvecklad hybridlastbil för city­nära distributionstrafik som kan kombinera el- och biodieseldrift utgör spetsen i ett program som omfattar motorer för gas och biogas, biodiesel, bio­etanol samt HVO (biovegetabilisk olja). 

 − Oavsett vilken typ av körning det handlar om eller hur de lokala förutsättningarna ser ut, finns det sannolikt alltid en alternativlösning från Scania att beställa, här och nu, framhåller Magnus Höglund, ansvarig för alternativa bränslen och drivlinor inom Scania Trucks. Med den här introduktionen visar vi att alla slags transportkunder och -utförare med enkla medel kan reducera sitt CO2-avtryck, utan försakelser eller att det ens behöver leda till några mer betydande merkostnader.

Nyast och mest spektakulär i Scanias erbjudande är den hybridlastbil som nu premiär­visas för och provkörs av europeiska lastbils- och miljöjournalister. Den har en av Scania egen­­utvecklad hybridlösning som innebär att en 18-tons distribu­tions­bil kan köra på ren eldrift i upp till två kilometer.

Eldriften är främst avsedd för sammanhang där andra slags lösningar inte täcker alla behov, exempelvis vid distributi­ons­trafik nattetid i ljudkänsliga miljöer eller vid körning i lager och parkeringsgarage där man inte vill ha några avgaser alls. Eldriften kombi­neras med en förbränningsmotor, Scanias 9-liters Euro 6-motor på 320 hästkrafter som kan köras på 100 procent biodiesel som FAME eller HVO. Med det senare bränslet kan CO2-reduktionen uppgå till så mycket som 90 procent.

− Det är en mycket speciell upplevelse att köra en tung lastbil där det enda ljudet är däckens fräsande mot asfalten och ett svagt vindbrus, berättar Magnus Höglund. Det vi ser här är början på en revolution som kommer att göra stor skillnad. Ljudlösa, delvis avgasfria lastbilar kan exempelvis göra ett bättre jobb nattetid i städerna med allt från distributionskörning till städning, sophämtning och andra samhällsuppgifter. Hybridiser­ingen kan också leda till högre utnyttjandegrad av varje enskilt fordon när använd­nings­möjligheterna ökar.