Det är en bransch som digitaliseringen påverkar väldigt kraftfullt, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research.
Beskedet att amerikanska leksakskedjan Toys R Us ansöker om företagsrekonstruktion är ytterligare en signal om att detaljhandeln kämpar i motvind när e-handelsjättar som Amazon och lågpriskedjor vinner mark i USA, där ett dussintal stora kedjor ska ha ansökt om konkurs i år, enligt Reuters.
Danska leksaksgruppen Top-Toy, som driver Toys R Us i Norden, skriver i ett pressmeddelande att verksamheten i Danmark, Norge, Sverige, Finland och Island inte påverkas av en eventuell amerikansk konkurs med hänvisning till att bolagets relation till Toys R Us "består endast i ett licensavtal på global nivå".
"På kort sikt ser vi inte att detta får några konsekvenser för vår verksamhet", skriver Søren Torp Laursen, vd för Top Toy.
Omsättningen ökar
Samtidigt är de traditionella leksaksbutikerna under press i Sverige. Enligt siffror från Statistiska centralbyrån (SCB) fanns det i Sverige 453 leksaksaffärer 2008. 2016 var motsvarande siffra 372, det vill säga en nedgång med nästan 18 procent. Men omsättningen för klassiska leksaker, här ingår inte tv-spel och babyskötselprodukter, stiger. 2013 såldes leksaker för 3,8 miljarder kronor, en siffra som 2016 hade hoppat upp till över 4,3 miljarder kronor, enligt branschorganisationen Lek- och Babybranschen.
Från 2006 till 2016 har branschen ökat omsättningen med över 1 miljard kronor, säger Lena Hedö, informatör på Lek- och Babybranschen.
Handeln flyttar till nätet
Under 2016 omsatte näthandeln för leksaker och barnartiklar 1,7 miljarder kronor, en ökning med 23 procent jämfört med året innan, enligt siffror från Postnord.
Det är väldigt tydligt att det ökar, och drivkrafterna är stressade småbarnsföräldrar som kan handla när det passar. Generellt brukar man säga att utländska aktörer tar mycket av försäljningen men i leksaksbranschen är det ganska lite från utlandet, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker och e-handelsexpert på Postnord.
Enligt Jonas Arnberg på HUI Research sker nu all tillväxt i Sverige för sällanköpshandel – handel som inte omfattar mat – på nätet.
Det gör att de som inte har ställt om till det digitala får problem.
Och Arnberg höjer ett varningens finger.
Tänkt den dag när konjunkturen viker och räntan stiger. Nu har vi digitalisering i högkonjunktur och ändå ser att vi att jättemånga företag har problem. Frågan som ställs är vad som händer när konjunkturen vänder ned, säger Jonas Arnberg.