Ving kan sparka all svensk kabinpersonal

Sunclass Airlines, som ingår i Ving-koncernen, är i ekonomisk kris. Tidigare i sommar ville flygbolaget att de anställda skulle gå med på en lönesänkning på 20 procent för att inte riskera att förlora sina jobb. Fackförbundet Unionen, som representerar den svenska kabinpersonalen, ville inte gå med på lönesänkningen, och nu har förhandlingarna avbrutits.

Jag kan bara säga att förhandlingarna avslutades i förrgår och att vi inte har nått en överrenskommelse, säger Lisbeth Nedergaard, kommunikationschef vid Sunclass.

"Stora risker"

Enligt Unionen hade en lönesänkning inneburit stora konsekvenser för de anställda, med bland annat sämre pensioner och a-kassa.

Vi gör bedömningen att det är så stora risker med sänkta löner att det kan göra större skada i längden. Det finns inga garantier att alla de anställda får stanna ändå, det är ett krisdrabbat företag, säger Erik Wirkensjö, pressekreterare vid Unionen.

Unionen föreslog under förhandlingarna alternativa besparingsmöjligheter för att undvika lönesänkningar, bland annat justeringar av rörliga tillägg samt möjligheten att gå ner i arbetstid under krisen, utöver permitteringar.

176 drabbas

Vad som händer nu är oklart, men enligt Nedergaard tittar man på olika lösningar.

Det finns ingen tvekan om att vi vill ha kvar våra anställda, säger hon.

Det är 176 personer som berörs av de brutna förhandlingarna. I ett mejl från Sunclass till den svenska kabinpersonalen, som Aftonbladet har tagit del av, står det att den svenska kabinpersonalen kommer att sägas upp. Men enligt Nedergaard tydliggör mejlet att flygbolaget tittar på flera alternativ och att det kan bli så att personalen sägs upp.

Men nyckelordet är "kan".

Vilka andra lösningar som finns vill Nedergaard inte kommentera när förhandlingarna är pågående. Och när personalen kommer att få veta om de får behålla sina jobb eller inte är ännu oklart.

Dessa förhandlingar har pågått i mer än fyra månader. Jag kan inte gissa när de kommer att vara över.

Enligt Nedergaard har en majoritet av de anställda gått med på sänkta löner.

Det är bara ett fackförbund, det som täcker den svenska kabinpersonalen, som inte har accepterat villkoren.