Tidsfristen närmar sig i SAS-förhandlingarna

Nils Meilvang/Ritzau/TT: Upp till 30|000 passagerare kan påverkas dagligen om strejken bryter ut under lördagen.

Klockan tickar och hotet om att en SAS-strejk blir verklighet närmar sig – något som kan drabba upp till 30 000 resenärer om dagen, enligt flygbolaget.

Under natten har förhandlingarna pågått fram mot småtimmarna. Vid 01-tiden förlängdes tidsfristen ytterligare en gång till klockan 11 på lördagsförmiddagen.

En av medlarna i SAS-förhandlingarna, Claes Stråth, kan inte kommentera läget i förhandlingarna men säger att det som diskuteras är komplicerade frågor som tar mycket tid, och därför förlängdes tidsfristen ytterligare.

Det är för att vi ska kunna klara av de här frågorna, säger Claes Stråth.

"Gott tecken"

Om framsteg har gjorts under natten i förhandlingarna mellan piloterna och SAS-ledningen avböjer han också att kommentera. Men att tidsfristen har förlängts kan ses som ett gott tecken.

Det är ett uttryck för att man har sett möjligheten till att komma fram till en uppgörelse, säger Claes Stråth och han utgår från att man kommer att kunna klara av att hinna med det tills den nya tidsfristen.

SAS och piloterna står däremot fortfarande långt i från varandra, sade Marianne Hernæs, SAS förhandlingschef på pilotområdet, vid midnatt.

Men vi tycker att det här är så viktigt för passagerarna att vi är villiga att försöka på övertid, fortsatte Hernæs.

Om en strejk skulle bryta ut nu skulle det vara under den mest hektiska semestertiden, enligt SAS kommunikationschef Karin Nyman.

Hamnar vi i det läget är det riktigt, riktigt illa. Det går inte att boka om passagerare nu, för det är proppfullt på alla plan, sade Karin Nyman tidigare till TT.

Pilotfacken riktar hård kritik

Under fredagen satte man från norskt håll hård press på SAS när det norska pilotfacket hotade med att driva företaget i konkurs.

Om företaget inte klarar att förhålla sig till den skandinaviska modellen så anser vi att det är en aktör som inte har rätt att överleva, sade Roger Klokset, ledare för fackföreningen Norske SAS-flygeres forening (NSF) till norska VG.

Även det svenska pilotfacket riktade hård kritik mot SAS förhandlingsposition på fredagen.

"En arbetsgivare som försöker att organisera sig bort från arbetsgivaransvar och ingångna avtal genom att starta brevlådeföretag har ingenting på svensk arbetsmarknad att göra och saknar existensberättigande", säger Martin Lindgren, ordförande för SAS-sektionen på Svensk pilotförening, i en skriftlig kommentar till TT.