Skoda ökar försäljningen

Skoda Auto har fått en bar start på det nya året. Med 68 400 sålda enheter i januari 2011 ökade den tjeckiska biltillverkaren med 24,6 procent jämfört med föregående år (2010: 54 100 sålda enheter).

I början av det nya året efterfrågades i stor omfattning framför allt modellserierna Fabia (plus 30,9 procent) och Superb (plus 80,3 procent). Företaget uppnådde även höga tvåsiffriga försäljningsökningar i tillväxtregionerna Kina, Indien och Ryssland.

Även Skoda Sverige fick en positiv start på året. Totalt har 886 bilar registrerats under januari 2011 mot 642 bilar under 2010. Framförallt är det Skoda Superb som har tagits emot mycket positivt på den svenska marknaden med 200 sålda bilar under januari 2011 (34 Skoda Superb 2010).

Skoda fortsätter att vara klart marknadsledande i Tjeckien. På sin hemmamarknad sålde företaget totalt 4,200 fordon (plus 1,2 procent jämfört med januari 2010). Här svarade företagets flaggskepp – Superb Combi – för en imponerande försäljningsökning, som uppgick till 234,7 procent, vilket motsvarar fler än 400 sålda enheter i Tjeckien. Även försäljningen av Octavia ökade med 37,3 procent och Octavia Combi med 37 procent.