Källor vid Indiska järnvägen: ”Olyckan kan ha orsakas av mänskliga faktorn”

Räddningsarbetare hämtar de förolyckades kroppar efter kollisionen med tre inblandade tåg i den indiska delstaten Odisha, den 3 juni. Det var landets dödligaste järnvägsolycka på mer än 20 år. FOTO: Punit PARANJPE/AFP

Tågolyckan i Indiska delstaten Odisha i Östra Indien i fredags eftermiddag, som krävt över 280 dödsoffer, kan ha orsakats av den mänskliga faktorn. I så fall handlar det om att misstag begåtts med signaleringen för tågtrafiken på den aktuella tågsträckan.

Ett passagerartåg med namnet Shalimar Chennai Coromandel Express kom in på fel spår ögonblicket innan den katastrofala olyckan på Bahanaga Bazar Station i Balasore district i fredags eftermiddag. Passagerartåget spårade ur och vagnarna lade sig på det mötande spåret. De blev då påkörda av ett annat tåg.
Tjänstemän från det indiska statliga järnvägsbolaget och lokal polis har genomfört en preliminär undersökning av olycksplatsen. De konstaterade att Coromandel Express växlats in på ett stickspår i stället för att fortsätta på huvudspåret. På stickspåret har tåget sedan kört in i ett stillastående godståg.

”Detta kan bero på ett mänskligt fel i signaleringen. Coromandel Express hade en grön signal att röra sig på huvudlinjen mot Chennai.”, sa en järnvägstjänsteman till tidningen Times of India.

Indiska tidningen Hindustan Times hänvisar till en rapport från järnvägens signalkontrollrum. Även där pekas den mänskliga faktorn ut som orsak till olyckan: ”Olyckan kan ha varit ett resultat av mänskliga misstag eftersom tåget tog fel spår minuterna före tragedin”, skriver tidningen.

Även en järnvägstjänsteman på plats antydde att den mänskliga faktorn påverkat olycksförloppet:

”Hur det gick till och varför det hände kommer att framgå av den detaljerade utredning som järnvägsstyrelsen beställt. Men vid ett första påseende verkar det vara ett mänskligt misstag, sa tjänstemannen” till Hindustan Times.

Tidningen The New Indian Express skriver att även tekniska fel kan ha spelat in vid olyckstillfället och hänvisar till en inspektionsrapport från Kharagpurs järnvägsdivisions tjänstemän. Rapporten ska ha avslöjat att spårskarvarna var felaktigt placerade och signalpanelen i stationsmästarens rum misslyckades med att synkronisera dem vid Bahanaga Bazar-stationen.

”Kombinationen av infrastrukturfel och mänskliga misstag kan ha lett till den tragiska tågolyckan”, skriver The New Indian Express.

Källor inom den indiska järnvägen, som hänvisar till GPS-poster, säger att Coromandel Express körde med en hastighet av 128 kilometer i timmen strax innan olyckan. Inom 23 sekunder sjönk sedan hastigheten till noll, vilket kan tyda på att föraren kan ha nödbromsat.

Av: Anders Carlsson