Ica fortsätter tappa kunder till konkurrenterna

Pontus Lundahl/TT: Kvartalsrapport från livsmedelskedjan Ica. Arkivbild
Pontus Lundahl/TT: Kvartalsrapport från livsmedelskedjan Ica. Arkivbild

Icakoncernens vinst före skatt sjönk till knappt 1,5 miljarder kronor för årets andra kvartal. Det kan jämföras med vinsten på över 1,8 miljarder under motsvarande kvartal i fjol.

Lönsamheten för Ica Sverige föll. Den så kallade rörelsemarginalen, vinst i förhållande till försäljning, minskade från 4,0 till 3,5 procent.

Försäljningen för hela koncernen steg till 37,8 miljarder kronor, från 34,6 miljarder ett år tidigare. Men allt beror på den höga inflationen med högre priser. I volym, antal varor, fortsätter kräftgången och Ica Sverige tappar marknadsandelar, det vill säga många kunder går någon annanstans.

Icabutikernas försäljning ökade med 6,5 procent medan marknaden i stort ökade med 8,7 procent.

Men Icas vd Nina Jönsson är hoppfull.

Trenden är rätt, vi minskar gapet. Vi satsar långsiktigt på att hålla nere priserna. Vi satsar på att ta fram fler egna varumärken, säger hon.

TT: Är ni för dyra?

Vi jobbar intensivt på att hållbart dämpa priserna, säger Jönsson.

Hon pekar bland annat på att Icabutikerna har marknadens bredaste utbud med ett relativt stort inslag av svenska varor. Det kostar.

Om matpriserna framåt, säger hon:

Matprisinflationen är på väg ner.

Men att priserna skulle falla handlar det knappast om, snarare att prisökningarna avtar.

Kunderna kommer att få en fortsatt tuff höst.