Swedenborg har tagit fram en ny typ av rökgasspjäll som kan hålla lika tätt som ett dubbelspjäll med spärrluft men utan att behöva extra utrustning som fläkt och värmare. Ett pålitligt och innovativt spjäll som på kort tid blivit en succé och hjälpt många kunder i sin verksamhet.
- Det är väldigt roligt. Vart vi än visar upp vår nya modell S400, vare sig det är i Sverige eller ute i Europa, väcker det stort intresse. Kunderna uppskattar vårt nytänkande och att vi valt en helt annan approach. En design som inte kräver spärrluft och kringutrustning och därför resulterar i betydligt lägre drifts- och inköpskostnader, säger Joakim Nilsson, vd på Swedenborg i Mölnlycke.
Satsar på utveckling och innovation
Att det är just Swedenborg som utvecklat en helt ny typ av spjäll är ingen slump. Företaget som funnits sedan 1964 är distributör av pumpar och sprängbleck och säljer just egentillverkade rökgasspjäll under varumärket Swedamper®. Där ingår allt från mindre spjäll till stora och komplicerade spjäll för raffinaderier, marina applikationer, gruvor, processindustri och inte minst åt kunder inom kraft- och fjärrvärme. Tillverkningen sker hos lokala underleverantörer i göteborgsområdet.
På plats i Mölnlycke jobbar ett team av CAD-konstruktörer med att skräddarsy spjäll åt företagets kunder och får då ständig feedback på vad som funkar och vad som inte gör det ute på kundernas anläggningar. Och det var ur detta tanken på en helt ny typ av spjäll föddes hos företagets tidigare ägare Patrik Swedenborg. Teamet började vända och vrida på traditionella vrid- och tallriksspjäll för att se om man kunde få fram en ännu bättre produkt.
- Vi försökte klura på hur vi skulle kunna ta fram ett mekaniskt spjäll utan spärrluft men med samma höga tätningsgrad och utan dubbelspjällets nackdelar. Problemet med spärrluft som tätning är att det kräver fläktar och värmare och annan utrustning för att fungera, något som inte bara är energi- och underhållskrävande utan också medför en ökad risk om något skulle fela, säger Linda Gyllenoxe, Team Leader avdelning Spjäll på Swedenborg.
Hos rökgasspjället S400 är spjällskivan inte centralt placerad i spjällhuset utan sitter på en axel längre bak. Vid stängningen vrider sig det konvexa spjället först in mot tätningsytan för att sista biten flyta fram horisontellt och där ligga an med samma kraft runt hela tätningen.
Unik stängningsmekanism ger maximal täthet
Just dubbelspjäll med spärrluft är idag den absolut vanligaste tekniken för att konstruera täta rökgasspjäll. Två parallella spjällskivor monteras i ett gemensamt spjällhus och med hjälp av en spärrluftsfläkt skapas ett övertryck mellan skivorna. Det här ger en trycksatt luftbarriär som gasen inte kan passera. För att dubbelspjället ska fungera krävs en aktiv spärrluftsfläkt, och oftast även en spärrluftsvärmare för att undvika korrosion på spjället eller inne i rökkanalen.
- I ett dubbelspjäll finns alltid risken för kallras med påföljande kondens och korrosion om spärrluften inne i spjället är kallare än den varma rökgasen. Det slipper man om det bara är en spjällskiva. Då uppstår ingen temperaturskillnad, säger Linda Gyllenoxe.
Fast hur kan man få till samma tätningsegenskaper med en enda spjällskiva som med ett trycksatt dubbelspjäll? Designteamet på Swedenborg löste det genom att skapa en hybrid mellan ett vridspjäll och ett tallriksspjäll och utveckla en helt unik stängningsmekanism. Genom en excentrisk design där spjällskivan inte sitter centralt placerad i spjällhuset, utan på en axel placerad längre bak, vrider sig först spjället in mot tätningsytan för att sista biten flyta fram horisontellt till dess det ligger dikt an och spjället stängs.
- Det gav ett fantastiskt resultat. Genom att vi flyttade axeln bakåt fick vi till en stängning där spjället ligger an med samma kraft runt hela tätningen, vilket ger nära nog hundraprocentig täthet. Dessutom hjälper gasflödet alltid till att stänga spjället och skapar ytterligare tätning. Så helt plötsligt behövs inte spärrluft längre för att få till maximal tätning, säger Linda Gyllenoxe.
Betydligt lägre totalkostnad
De första prototyperna av Serie 400, som hybridspjällen heter, blev färdiga under 2018.
- Sedan dess har vi levererat över 300 stycken S400-spjäll av olika dimensioner och för olika applikationer. Så tekniken är nu väl beprövad, säger Joakim Nilsson.
Och tekniske säljaren Linus Engdahl fyller snabbt i:
- Ja, och kundsamtalen är väldigt positiva. Driftarna är glada över minskat underhållsarbete och minskade underhållskostnader. Och inköparna över att slippa köpa fläktar, värmare och en massa annan kringutrustning för att driva spjällen.
Det som på senare år kanske gjort kunderna allra nöjdast efter att ha valt S400-spjäll är den minskade energikostnaden. Det mekaniska spjället behöver ju inga elektriska fläktar och luftvärmare för att hålla tätt.
- Många tänker inte på det, men när man räknar samman elkostnaden för all elektrisk kringutrustning som krävs för att driva företagets alla dubbelspjäll på ett säkert sätt, och under en längre tid, så blir det mycket pengar i slutändan, säger Linus Engdahl.
I ett räkneexempel som Swedenborg tagit fram överskrider elkostnaderna till och med inköpskostnaderna för ett dubbelspjäll med kringutrustning sett över en livscykel. I alla fall med dagens elpriser.
Totalkostnaden för ett spjäll av typen S400, jämfört med ett dubbelspjäll med fläkt och värmare sett över en livscykel. Kostnaden är beräknad i euro och baserad på ett spjäll med diametern 2000 mm, en värmare på 80 kW och en fläkt på 7,5 kW som är igång 200 tim/år i 15 år med ett elpris på SEK 2,0 per kWh. Beräkningen är ungefärlig och priset påverkas av faktorer som elpris, driftstid på fläkt och värmare, storlek på spjäll m.m.
Ökad säkerhet för kritiska applikationer
Serie 400 är särskilt framtaget för användning på viktiga platser där det är helt avgörande att gas inte läcker ut eller där gasflödet exempelvis behöver kunna stängas helt.
- Genom att Serie 400 är mekaniska spjäll försvinner riskerna med att fläktar och värmare fallerar. Något som kan orsaka dyrbara skador på utrustning och inte minst leda till ökade utsläpp av miljöfarliga gaser ut i atmosfären. Ju färre saker som kan fela desto bättre och här har vårt enkla men supertäta spjäll en verklig fördel, säger Linda Gyllenoxe.
För mer information om produkterna kontakta:
Linda Gyllenoxe
Teknisk säljare spjäll, Swedenborg
Tel. 031-336 87 92
linda.gyllenoxe@swedenborg.se
Linus Engdahl
Teknisk säljare spjäll, Swedenborg
Tel. 031-336 87 88
linus.engdahl@swedenborg.se
Joakim Nilsson, vd på Swedenborg