Riskkapitalbolaget Nordic Capital har ägt Ellos Group sedan 2013 och säljer nu det Boråsbaserade e-handelsföretaget till den belgiska modekoncernen FNG. De nya ägarna betalar 2,4 miljarder kronor för Ellos Group.
Ellos Group förblir ett självständigt bolag inom FNG. Vi blir en europeisk spelare och kommer att kunna sälja FNG:s produkter i Norden. Samtidigt får Ellos Group tillgång till FNG:s marknad på kontinenten, säger Ellos Groups vd Hans Ohlsson.
Finns i fem länder
FNG har huvudkontor i Belgien och finns på marknaderna i Belgien, Nederländerna, Tyskland, Frankrike och Spanien.
Ellos grundades 1947 av entreprenörerna Lars Gustavsson och Olle Blomqvist. De första bokstäverna i deras förnamn, L och O, fick bilda ordet Ellos och därmed företagets namn. Bolaget arbetade länge med postorderhandel men är i dag ett e-handelsföretag.
På 90-talet ägdes Ellos av Icakoncernen. Därefter köptes Ellos Group av franska PPR. Nordic Capital tog över 2013 och nu säljs Ellos Group än en gång, förutsatt att affären godkänns av konkurrensmyndigheterna. Enligt Nordic Capital kan det ske i höst.
Finns på två börser
FNG är börsnoterat i Belgien och Nederländerna. Koncernen har 3 000 anställda och säljer för motsvarande drygt 5 miljarder kronor per år. Ellos har 500 anställda och säljer för 2,6 miljarder kronor, alltså lite mer än hälften så mycket som FNG. Det innebär att Ellos säljer för närmare 5 miljoner kronor per anställd samtidigt som FNG säljer för omkring 1,7 miljoner kronor per anställd.
Hans Ohlsson säger att Ellos Group och FNG kan dra fördel av varandras styrkor.
Ellos har kommit längre i att använda data om kunderna för att anpassa sin marknadsföring. När det gäller digitalisering ligger även FNG långt framme, säger Hans Ohlsson.