SSG förenklar leverantörsbedömningen

Nu kommer SSG Supplier, SSGs tjänst som gör leverantörsbedömningen ännu enklare och som automatiskt matchar fram de leverantörer som uppfyller beställarens krav.

– Vi tror att SSG Supplier kommer att bidra till en mer effektiv industri, säger Linn Folke, tjänsteägare för SSG Supplier.

Leverantörsbedömning har traditionellt varit tyngt av mycket administration. Tidigare skickade leverantörer in sina uppgifter, så som F-skattsedel och kreditvärdighet, till sina beställare via papper. Uppgifter som var lika till alla och som snabbt kunde bli inaktuella. När tjänsten SSG Registrerad leverantör lanserades 2012 digitaliserades arbetet. Leverantörerna kunde då lämna sina uppgifter en gång via ett webbgränssnitt och därmed göra dem tillgängliga för alla. Nu kommer SSG Supplier, som förenklar inköpsprocessen när automatisk leverantörsbedömning för beställarna lagts in.

 Tidigare var det mycket pappersarbete kring leverantörsbedömning, säger Linn Folke, tjänsteägare för SSG Supplier. Det löste vi med SSG Registrerad leverantör. Nu med SSG Supplier blir det ännu enklare när tjänsten automatiskt godkänner leverantörer efter beställarnas krav.

Likt tidigare lägger leverantörerna in sina uppgifter i SSG Supplier via webben. Uppgifterna blir direkt tillgängliga för beställare och hålls lätt uppdaterade genom att tjänsten bevakar giltighetstider och aviserar när det är dags att uppdatera. Kopplingar till externa informationskällor gör också att en del uppgifter uppdateras automatiskt. Utifrån beställarnas förinställda krav filtrerar sedan SSG Supplier automatiskt fram vilka av leverantörerna, till exempel entreprenadföretag, som uppfyller kraven, och därmed är godkända.

 Det görs en matchning bland de leverantörer som en beställare har lagt in, säger Linn Folke. De leverantörer som uppfyller kraven visas som godkända i tjänsten. Därmed görs en del i leverantörsbedömningen mycket snabbare för de som jobbar med inköp, oavsett bransch och organisation.