Den europeiska kommissionen bekräftar att inte ett enda av EU:s 27 medlemsländer har genomfört det nya förnybartdirektivet RED III i sin helhet, trots att deadline passerade den 21 maj 2025. Direktivet, som trädde i kraft i oktober 2023, innehåller bindande mål om att minst fyrtiotvå procent av all vätgas som används i industrin och en procent i transportsektorn ska vara så kallad grön vätgas senast år 2030.
– Många medlemsländer har infört nationell lagstiftning som omfattar olika delar av RED III, men hittills har inget land deklarerat en fullständig implementering av de nya reglerna, uppger en talesperson för EU-kommissionen till Hydrogen Insight.
Direktivet är en del av EU:s gröna giv och har beskrivits som ett avgörande steg för att på allvar få igång marknaden för förnybar vätgas i Europa.
Vad är RED III?
RED III är den tredje uppdateringen av EU:s direktiv om förnybar energi (Renewable Energy Directive). Det antogs formellt i oktober 2023 och innehåller skärpta och juridiskt bindande mål för medlemsländerna inom energiområdet. Bland annat ska fyrtiotvå och en halv procent av EU:s totala energianvändning vara förnybar senast 2030.
Ett viktigt delmål inom RED III är att industrin ska ersätta grå vätgas – som produceras från fossila bränslen – med grön vätgas, som tillverkas genom elektrolys av vatten med elektricitet från förnybara källor som vind-, sol- eller vattenkraft. För industrin är målet satt till fyrtiotvå procent grön vätgas år 2030, och för transportsektorn en procent. Dessa nivåer ska dessutom öka ytterligare till sextio procent i industrin år 2035.
RED III omfattar även mål för byggnader, transporter och det totala förnybara energibehovet i hela unionen.
Trots att dessa mål är bindande enligt EU-rätten har de ännu inte genomförts i nationell lag av något land.
Splittrad implementering – och urvattnade ambitioner
EU-kommissionen har försökt stödja länderna genom vägledningsdokument, tematiska sessioner och bilaterala möten. Men enligt Hydrogen Insight har endast åtta medlemsländer påbörjat formell implementering – utan att någon officiell utvärdering av framstegen ännu skett.
Samtidigt visar siffror att bara elva av EU:s medlemsländer har lämnat in nationella energi- och klimatplaner med specifika mål för användningen av förnybara bränslen av icke-biologiskt ursprung, så kallade RFNBO:er – vilket är EU:s term för grön vätgas och dess derivat.
Enligt branschorganisationen Hydrogen Europe är det särskilt oroande att inget av de fem största industriländerna – Belgien, Frankrike, Tyskland, Nederländerna och Polen – har presenterat trovärdiga planer för hur de ska ersätta fyrtiotvå procent av sin grå vätgas med grön.
Hydrogen Europe uppger samtidigt att fyra länder – Danmark, Finland, Tjeckien och Rumänien – har genomfört lagstiftning för RFNBO-specifika delar av RED III, men inte hela direktivet.
När frågan om implementering kom upp under World Hydrogen Summit i Rotterdam i maj var Maciej Ciszewski, ansvarig för diversifieringsstrategi och gemensam upphandling vid EU-kommissionens energigeneraldirektorat, försiktig i sina uttalanden:
– Vi vill säkerställa att lagstiftningen genomförs korrekt, sade han.
Kommissionens talesperson tillade:
– Vi har nära kontakt med nationella myndigheter och är redo att ge det stöd som krävs i detta arbete.
Urvattnade nationella mål
Trots att vissa länder gjort framsteg har deras ambitioner legat långt under EU:s minimikrav. Nederländerna har exempelvis gått med på ett mål om fyra procent grön vätgas i industrin, men detta har ännu inte lagstiftats. Regeringen verkar istället vilja uppnå resten av målet med subventioner.
Danmark har fastställt ett mål på 0,9 procent grön vätgas i transportsektorn – alltså under det EU-krav på en procent som anges i RED III.
Sammantaget väcker den långsamma implementeringen frågor om EU:s förmåga att genomföra sin gröna omställning i praktiken. För närvarande är det också oklart om EU-kommissionen planerar att inleda överträdelseförfaranden mot de medlemsländer som inte uppfyller direktivets krav.
Väcker frågor
Det svenska näringslivsmagasinet Affärsvärlden hävdade nyligen att inte ett enda medlemsland har implementerat RED III fullt ut. Den uppgiften bekräftas alltså nu av EU-kommissionen själv.
– Att urvattna EU:s hårda regler för grön vätgas skulle skada branschen – inte hjälpa den, menar Javier Brey, ordförande för den spanska vätgasföreningen AEH2.
Källa: Hydrogen Insight