Tysklands nya regering planerar att kraftigt minska stödet till industrins användning av grön vätgas som en del av landets klimatomställning. Det framgår av utkast till statsbudgeten, där det föreslås att de tidigare avsatta tre komma sju miljarder euro till år 2030 nu reduceras till endast en komma två miljarder euro – en minskning med cirka sextiosju och en halv procent.
Pengarna har hittills använts för att dela ut mer än en miljard euro i direkta bidrag till företag genom så kallade klimatavtal. I oktober 2024 tilldelades fem företag sådana stöd, även om inte alla projekten inkluderade vätgas. Ett av dessa var hygienföretaget Kimberley-Clark, där vicekansler och näringsminister symboliskt överlämnade avtalet till en företrädare för bolaget.
En andra ansökningsomgång inom programmet stängdes i januari i år, men de vinnande projekten har ännu inte offentliggjorts. Samtidigt har årets budget för vätgasbaserad industriell klimatomställning redan reducerats från en komma två miljarder euro till sju hundrasjutton miljoner euro.
Drastiska nedskärningar väntar tysk vätgasindustri
Men det är inte bara vätgassatsningarna som får mindre resurser. Det totala stödet för industriell klimatomställning – alltså även projekt utan vätgas – har minskats kraftigt från tjugofyra och en halv miljard euro till endast en komma åtta miljarder euro. Enligt flera bedömare tyder detta på att regeringen i praktiken bara planerar att fullfölja tidigare ingångna åtaganden från den tidigare socialdemokratiskt ledda regeringen, snarare än att starta nya projekt.
Oro för industrins framtid
– Vad gäller främjandet av vätgasanvändning sänder budgetutkastet helt fel signal, säger Kerstin Andraea, ordförande för branschorganisationen BDEW, som representerar energi- och vattenindustrin.
Hon betonar att de omfattande nedskärningarna slår direkt mot industrin och Tysklands konkurrenskraft som industrination.
– På grund av dessa drastiska neddragningar i finansieringen av vätgasprojekt skadas industrin och konkurrenskraften för den industriella platsen. Dessutom försvårar det ytterligare planerings- och investeringsbeslut för företagen när det inte tillkommer nya medel utan snarare färre, säger hon.
– Det här måste förbättras omgående. Budgetlagstiftaren måste agera skyndsamt för att få fart på vätgasutbyggnaden.
Samtidigt som det framlagda budgetutkastet presenterades av finansminister Lars Klingbeil – ledare för Socialdemokraterna som nu är minoritetspartner i regeringen – har detaljerna ännu inte offentliggjorts. De har dock läckt till tysk press. Finansdepartementet uppger till Hydrogen Insight att de fullständiga dokumenten ska publiceras följande dag. Samtal har även förts med näringsdepartementet och BDEW, men någon officiell kommentar har ännu inte getts.
Vätgasstrategin fortsatt formellt intakt
Enligt BDEW innebär budgetutkastet att den medellånga finansieringsplanen för Tysklands nationella vätgasstrategi minskar med en tredjedel. Även om det centrala anslaget till strategin ligger kvar på femhundra miljoner euro, finns det farhågor om att pengarna i praktiken inte räcker till det som tidigare avsetts.
Som viss kompensation planeras ett permanent sänkt elskattetryck för tillverkningsindustrin, vilket även vätgasaktörer kan dra nytta av. Men många i branschen ser det som otillräckligt i förhållande till de stora investeringar som krävs för att ställa om till grön vätgas i storskalig industriproduktion.
Samtidigt har Tyskland kvar sina långsiktiga mål. Enligt nuvarande plan ska tolv procent av bränslet inom transportsektorn komma från elektrobränslen eller andra vätgasbaserade alternativ senast år 2040. Frågan som återstår är hur den faktiska omställningen ska finansieras, och vilka risker detta innebär för företagens vilja att satsa på ny teknik.
– Överdriven reglering och minskat stöd skapar osäkerhet, sade en talesperson för energibolaget EWE, som nyligen lade ett femtio megawatt stort vätgasprojekt på is med hänvisning till den rådande politiken.
Tysk industri har länge lyfts fram som central i landets klimatarbete. Grön vätgas har betraktats som en nyckel för att minska utsläppen inom tunga industrier som stål, kemi och cement. Men för att nå klimatmålen krävs stabila och långsiktiga spelregler – något som nu ifrågasätts av både industrin och experter.
Källor: Hydrogen Insight, Tagesspiegel, BDEW