Åtta av Europas största elektrolystillverkare har i ett brev till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen varnat för att den gröna vätgasindustrin står inför en akut kris. Företagen kräver omedelbara förändringar av de så kallade RFNBO-reglerna – unionens ramverk för produktion av gröna bränslen.
Bland undertecknarna finns Nel, Topsoe, Siemens Energy, Sunfire, Thyssenkrupp Nucera, Bosch, John Cockerill och ITM. De menar att de nuvarande reglerna är så strikta att hela sektorns överlevnad hotas.
– Brådskande ändringar krävs av specifika bestämmelser som sätter själva överlevnaden för RFNBO-sektorn i omedelbar fara, skriver företagen i brevet daterat den 29 september.
Krav på lättnader för gröna vätgasprojekt
Kärnan i konflikten gäller EU:s krav på så kallad additionalitet. Reglerna innebär att gröna vätgasprojekt endast får använda el från nya förnybara kraftverk – antingen direktanslutna eller via elhandelsavtal (PPA) från 2028. Dessutom får anläggningarna inte ha fått statliga stöd.
RFNBO -regler:
EU:s regler för renewable fuels of non-biological origin (RFNBO) – alltså grön vätgas och dess derivat – fastställer hur el till elektrolys måste produceras och användas. Syftet är att säkerställa att vätgasen verkligen är klimatvänlig och inte tränger undan annan förnybar el från nätet.
De viktigaste punkterna är:
- Additionalitet: Elen måste komma från nya förnybara kraftverk. Om elektrolysen är direktansluten gäller kravet omedelbart, annars från 2028 vid elhandelsavtal (PPA).
- Ingen statlig subvention: De förnybara kraftverken får inte ha byggts med statsstöd.
- Geografisk koppling: Vätgasproduktionen och elproduktionen måste ske i samma budzon.
- Tidsmatchning: Fram till 2030 gäller månatlig bevisföring, från 2030 ska el och vätgasproduktion ske inom samma timme.
- Grandfathering-regeln: Projekt som startas innan 2038 kan fortsätta på gamla villkor fram till dess.
Reglerna är en del av EU:s klimatpolitik, men har kritiserats för att vara så strikta att många gröna vätgasprojekt inte blir ekonomiskt genomförbara.Åtta storbolag kräver att EU mildrar reglerna för grön vätgas
De åtta bolagen kräver att EU mildrar dessa krav, bland annat genom att tillåta användning av el från förnybara kraftverk som redan fått subventioner. De vill även att undantaget från additionalitetskraven förlängs till 2035, med bibehållen så kallad ”grandfathering-klausul” som gör att projekt som startar före deadline kan fortsätta på gamla villkor till 2038.
I dag måste dessutom vätgasproduktionen och elproduktionen befinna sig i samma budzon och matchas månad för månad. Från 2030 ska elen användas inom samma timme som den produceras. Enligt bolagen är dessa tidskrav orealistiska i en marknad där PPA-avtal redan är en bristvara, och där konkurrensen om förnybar el ökar från bland annat datacenter och AI-sektorn.
Risk för nedläggningar och tomma fabriker
Enligt tillverkarna är konsekvenserna redan kännbara. De uppger att fler än 50 gröna vätgasprojekt har ställts in de senaste 18 månaderna, varav minst 80 procent var tidiga RFNBO-projekt. Trots att företagen byggt ut kapacitet för att möta EU:s mål om tio miljoner ton grön vätgas per år, står fabriker nu outnyttjade.
– Vi behöver akut en regleringsförändring – en som förenklar de alltför rigida regelverken men samtidigt behåller RFNBO-vätgas i centrum för en mer motståndskraftig energimarknad, skriver de åtta bolagen.
De varnar för att Europa annars riskerar att förlora ännu en framtidsindustri till internationella konkurrenter.
EU-kommissionen håller fast vid linjen
EU-kommissionens energikommissionär Dan Jørgensen har samtidigt gjort klart att reglerna inte kommer att ändras före 2028, då en översyn redan är planerad. Den ska enligt beslut i de delegerade akterna bygga på en datadriven analys av likviditeten på marknaden för PPA-avtal.
Jørgensen framhåller i ett brev, citerat av Hydrogen Insight, att kommissionens stöd för grön vätgas är orubbligt – men att definitionen av RFNBO inte kommer att ändras innan översynen.
Konflikten inom industrin är samtidigt tydlig. Samma vecka som brevet skickades från de åtta elektrolystillverkarna inkom en annan skrivelse till kommissionen, undertecknad av 15 bolag ledda av organisationen Green Hydrogen Organisation. Där uppmanar man EU att stå fast vid dagens regler och inte urvattna definitionen av grön vätgas.
Det innebär att den europeiska vätgassektorn nu är djupt splittrad mellan företag som ser strikta regler som en garanti för verkligt klimatnyttig vätgas och de som menar att regelbördan riskerar att strypa hela marknaden.
Källa: Hydrogen Insight