USA och Tyskland överens om Nordstream 2

USA har länge riktat kritik mot Nordstream 2, den snart färdigbyggda gasledning som landet befarar ska göra Tyskland och Europa allt mer beroende av energiimport från Ryssland.

Långdragna diskussioner har förts om hur USA:s säkerhetspolitiska oro ska kunna stillas samtidigt som Tysklands energibehov tryggas. Dessutom har USA velat tillvarata intressena hos sin allierade Ukraina.

Frågan dominerade agendan när Tysklands förbundskansler Angela Merkel förra veckan besökte USA:s president Joe Biden i Washington. Nu meddelas att länderna har nått en överenskommelse om det kontroversiella projektet.

Tyskland har i det här avtalet med oss åtagit sig att agera på nationell nivå och trycka på för effektiva åtgärder på europeisk nivå, inklusive sanktioner för att minska rysk exportkapacitet till Europas energisektor, om Ryssland försöker använda energi som ett vapen eller riktar fler aggressiva handlingar mot Ukraina, säger Victoria Nuland, topptjänsteman på det amerikanska utrikesdepartementet.

Ska pressa Ryssland

Ukraina tjänar i dag pengar på att rysk naturgas passerar genom dess territorium. Statusen som transitland är dessutom ett av få maktmedel som Ukraina, som sedan 2014 bekämpar ryskstödda separatister i Donbass, har gentemot sin mäktiga granne.

Transitavtalet mellan Ryssland och Ukraina löper ut 2024, men Tyskland har nu åtagit sig att försöka pressa Ryssland till en tioårig förlängning.

Timmarna innan det amerikanska tillkännagivandet hade Merkel ett telefonmöte med Rysslands president Vladimir Putin.

"Den ryske presidenten och den tyska kanslern berörde möjligheten att förlänga ett avtal mellan Gazprom och Ukrainas Naftogaz om gasleveranser genom ukrainskt territorium", skriver Kreml i ett uttalande, utan att ge ytterligare detaljer.

Ukraina i fokus

Tyskland har också förbundit sig att stötta Ukraina med motsvarande nästan tio miljarder svenska kronor.

"Vi kommer att hjälpa Ukraina att bygga upp en grön energisektor och trycka på för att säkra gastransporter genom Ukraina under det kommande årtiondet", skriver Tysklands utrikesminister Heiko Maas på Twitter, och tillägger:

"Jag är lättad att vi tillsammans med USA har hittat en konstruktiv lösning rörande Nordstream 2".

På onsdagen meddelade Vita huset också att Biden välkomnar Ukrainas president Volodymyr Zelensky till Washington. Besöket har varit planerat en tid men datumet – den 30 augusti – släpptes först i anslutning till att överenskommelsen presenterades.

Besöket kommer att bekräfta USA:s orubbliga stöd för Ukrainas suveränitet och territoriella integritet i ljuset av Rysslands pågående aggression i Donbass och Krim, säger Vita husets pressekreterare Jen Psaki.

Trots alla försök att lugna Ukraina tycks oron alltjämt bubbla i Kiev. Bara timmar efter överenskommelsen meddelar utrikesminister Dmytro Kuleba på Twitter att landet "officiellt inleder konsultationer" med EU och Tyskland eftersom gasledningen "hotar Ukrainas säkerhet".

"Delar säng med Putin"

I USA möttes överenskommelsen omgående av attacker från Republikanerna, som talade om eftergiftspolitik gentemot Ryssland.

Vi har alltid vetat att Biden delar säng med Putin. Nu skedar de, säger Texassenatorn Ted Cruz.

Vita huset medger att det helst sett att Nordstream 2 aldrig byggts.

Det här är en dålig situation och en dålig gasledning, men vi måste skydda Ukraina och jag tycker att vi har tagit några stora kliv i den riktningen, säger Nuland.

Veteranen Nuland, som arbetade med utrikesfrågor även under Barack Obamas presidentperiod, replikerade också på hånet från Ted Cruz – en tongivande anhängare till USA:s förre president Donald Trump.

2016 var vi på väg att stoppa gasledningen. När Bidenregeringen tillträdde fyra år senare så var gasledningen till 90 procent klar.