Allt fler tror på stigande bopris

Allt fler tror nu på stigande bopriser. SEB:s boprisindikator stiger och ligger i oktober på 46 och ökar därmed med tre enheter sedan föregående månad.

"De svenska hushållens syn på bostadspriserna tar ny fart. Nu tror 60 procent på stigande priser vilket är den högsta noteringen sedan oktober 2017. En trolig drivkraft för de stigande prisförväntningarna är en allt mer etablerad uppfattning att räntan kommer att förbli låg", säger SEB:s privatekonom Jens Magnusson i ett pressmeddelande.

Av de tillfrågade hushållen svarar 14 procent att de tror på minskade priser det kommande året, en minskning med 5 enheter. Andelen som tror på oförändrade priser har samtidigt ökat från 16 till 18. Boprisindikatorn är differensen mellan andelen som tror på stigande priser och de som tror på fallande priser.

Undersökningen visar samtidigt att sju procent av de tillfrågade avser att binda räntan inom tre månader vilket är oförändrat jämför med föregående månad.