Nordens största årliga konferens för transportsektorn, Transportforum, lockade i år över 1 800 deltagare till Konsert & Kongress i östgötska Linköping. En av invigningstalarna var den nytillträdde infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd.
Transportforum arrangerades första gången 1984. Konferensen har genom åren utvecklats till en plats där forskare och transportsektorns många aktörer möts för kunskapsutbyte och kontaktskapande. Bakom arrangemanget står VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Med omkring 190 medarbetare är VTI den största transportforskningsmiljön i Sverige.
Bjelfvenstam först ut
Tvådagarskonferensen Transportforum 2011 inleddes i år den 11 januari och först ut i talarpodiet var VTI:s generaldirektör Jonas Bjelfvenstam. I sitt tal uttryckte han vissa farhågor för att det finns risker att den långsiktiga kunskapsförsörjningen inom transportforskningen på sikt kan vara hotad. Han pekade i sammanhanget bland annat på neddragningar av forskningsbeställningar som Trafikverket annonserat. Samtidigt målade han en optimistisk bild med möjligheter inför framtidens forskning inom branschen.
– Möjligheterna att utveckla transportforskningen så att den kommer till snabbare tillämpning och nytta i sektorn är givetvis en utmaning för oss alla. Det handlar om tätare dialog mellan finansiärer, brukare och forskare och kanske även om nya former för en sådan dialog. Det handlar om tydligare krav, bättre kunskapsspridning och hög kvalitet. Det handlar om kundorientering, omvärldskunskap och internationalisering, sade han.
Trafikverket värd
Trafikverket agerade i år för första gången värd för inledningssessionen under det valda mottot: ”Våga tänka vidare”. Huruvida verkets generaldirektör, Gunnar Malm helst ville slippa tänka på vinterns inledande snökaos, framgick inte, men Malm tog ändå tjuren vid hornen och gick i försvarsställning om verkets ansvarsroll för vinterns trafikproblem.
– Är vi odugliga? Folk säger att så fort det snöar lite så blir det kaos på vägar och i järnvägssystemet. Men det snöar inte lite. Den väderlek vi har haft nu har vi inte haft på 100 år. Det är ingen bortförklaring, men vi ska ha lite respekt inför vädersituationen, sade Gunnar Malm och passade samtidigt på att hylla Trafikverkets personal som han tycker gjort ett mycket gott jobb trots svåra omständigheter.
Han lämnade raskt tråkigheterna med snöovädret och kom istället med ett glädjande besked om de preliminära siffrorna för olycksstatistiken på de svenska vägarna. Prognoserna visade nämligen rekordlågt antalet döda i trafiken för år 2010, 270 stycken. Sverige ligger här bäst till ur ett internationellt perspektiv, sett till befolkningsmängden. Malm nämnde även höstens stora trafikprojektsinvigningar i norr och söder, som ska borga för bättre regional tillgänglighet, Botniabanan respektive Citytunneln.
Tal av infrastrukturministern
Ödets ironi ville inte bättre än att själva huvudtalaren på Transportforum, infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, skulle bli försenad på grund av vädrets nycker. Ett inställt tåg och en avstängd väg ställde till det för statsrådet som ändå var vid gott mod på plats. I sitt anförande under inledningssessionen talade hon bland annat om hur hon ser på de utmaningar transportbranschen i stort står inför det kommande året. Hon talade om sitt eget och regeringens fokus på att fånga upp och stämma av vilka prioriteringar som behöver göras inom transportområdet under året. Samarbete, kunskap och innovation bör vara ledord, menade hon. Sedan gick hon mer konkret in på de fyra transportslagen och vilka frågor som kan lyftas fram som särskilt viktiga för vart och ett av dem.
För sjöfartens del pekade hon på vikten av att ytterligare staka ut vägen för att få näringen konkurrenskraftig. När det gäller luftfarten talade hon om organisationsmässiga frågor som behöver klargöras men lyfte också miljöfrågorna och nämnde Arlanda flygplats som ett gott exempel på att flyget kan göra och också gör mycket för att minska negativ miljöpåverkan. På vägsidan lyfte hon fram det fortsatt viktiga arbetet med säkerheten. Vad gäller järnvägen, som under vintern återigen stått i fokus när det gäller problem och störningar i framkomlighet, menade hon att man har en stor och övergripande fråga i hur man kan öka kapaciteten. Hon nämnde här sitt och regeringens arbete tillsammans med branschens aktörer att under vintern prioritera region för region vad som behöver göras.
– För vår del i regeringen handlar det nu om att lyfta blicken och lägga pusslet, sa hon.
Sjöfartssessioner
Under Transportsforum anordnades två sjöfartssessioner, ett par av programpunkterna stod representanter från Sjöfartsverket för.
Under passet "Maritim informationshantering" talade tidigare lotsen på Sjöfartsverket Per Johan Ekelöf under rubriken "MARNiS - ett steg mot E-navigation". MarNIS handlar om en effektivisering av säkerheten för fartyg genom en förbättrad och mer automatiserad informationshantering. AIS (Automatic Identification System) som automatiskt meddelar data bl.a. om ett fartygs position, identitet och annat till landbaserade trafikövervakningscentraler utgör kärnan i MarNIS infrastruktur.
Flyget lyfter upp miljöfrågorna
Även flygbranschen deltog i årets Transportforum och miljöfrågorna hamnade här i fokus. På uppdrag av branschföreningen Svenskt Flyg, presenterades en ny SIFO-undersökning om svenskarnas inställning till flyget och miljön. Undersökningen visar på ett starkt stöd där nästan 80 procent är positiva till flyget. 73 procent anser att bra flygförbindelser är nödvändiga trots flygets miljöpåverkan. 64 procent bedömer att det framför allt behövs satsningar på ny flygplatsteknik samt nya bränslen. Svensk flygindustri med Volvo Aero och Saab i spetsen ligger långt framme med de satsningar som efterfrågas i undersökningen.
Höghastighetståg
Temat höghastighetståg och dess järnvägar har som bekant varit i ropet i Sverige under senare år. Järnvägsindustrin har starka traditioner i Sverige och branschen har växt de senaste åren och har en relativt hög exportandel. Swedtrain är en branschförening bestående av ca arton medlemsföretag som är verksamma inom just den svenska järnvägsindustrin.
Föreningen arrangerade ett seminarium med titeln "Höghastighetståg ur ett internationellt industriperspektiv", där föreläsaren Staffan Håkansson först redogjorde för definitionen av ett höghastighetssystem: Dels så krävs hastigheter över 250 km/h på separata banor med hög kapacitet. Men det krävs även helt ny infrastruktur runt omkring som bland annat anpassat signalsystem och nya anpassade stationer.
Därefter redovisade Håkansson några av de internationella satsningar som pågår för tillfället, Kina och Spanien fick här särskild uppmärksamhet.
Håkansson avslutade med att dra de viktigaste fördelarna med ett höghastighetssystem. Först ur en praktisk synvinkel.
– Om man reserverar höghastighetsbanorna för höghastighetståg och snabba regionaltåg, där de sistnämnda har en topphastighet på upp till 200 km/h, kan man använda stambanorna för gods och lokaltåg och uppnå både hög punktlighet och transportkapacitet.
Därefter påpekade Håkansson att höghastighetsbanor påverkar samhällsutvecklingen i en positiv riktning, då de skapar tillväxt och dynamik samt vidgar arbetsmarknader och för Sveriges del knyter de landet närmare Kontinentaleuropa. Håkansson avslutade därför med den retoriska frågan: Har Sverige råd att stå utanför denna utveckling?